onsdag 29 december 2010

Årskrönika - Uteliv 2010


I år tänkte jag se lite tillbaka på 2010 och i bästa journaliststil göra en årskrönika över vårt uteliv.

Årets kallaste var definitivt:

Flosjönäset i januari

... här fick vi testa vad grejerna tålde.

Till årets tuffaste utser jag utan att tveka:

Rödbergstjärn i februari

...det tog flera veckor att hämta sig fysiskt efter den pärsen.

Till årets sämsta och därtill blötaste måste jag nog utse:

Blötsnö på Rombohöjder i mars

...men vi fick iallafall ett ypperligt tillfälle att testa de nya enmanstälten (vi som hade dom med oss vill säga)

Den ena av årets höjdare var natten i Kindlatornet - både bokstavligt och bildligt:

Sommarens kortaste natt i Kindlatornet

En natt i månaden blev det under hela 2010 med juli som undantaget.

Här är resterande:

Omstarten
Havsjömosse i april - nystart med favorit i repris

Rökaren:
Petter-Nils och cigarrtickan

Stressturen:
Nitälven - en kortis för kontinutet

I annan skepnad:
Flosjönästet ungefär 30 grader varmare i september

Blåsigast:
Nordanvindar vid Rasbackstjärnen

Den andra höjdaren i mer symbolisk betydelse:
Vandraren som dansade med vargen i Novembernatten

Absolut närmast:
Julstämning vid hyttdammen

Nu ser vi fram emot 2011. Det finns ett ganska nytt naturreservat i Djupdalshöjden som definitivt kommer att få ett besök. Vi fortsätter också att följa i vargarnas spår för att någon gång ska vi väl kunna få höra vargyl eller rent av få syn på en varg och kanske, kanske kan det bli någon längre tur till fjällbjörksklädda sluttningar.

Väl mött!

2 kommentarer:

Malin sa...

Att skippa tomten låter som en perfekt idé...du har helt rätt... Det är verkligen tiden runt julen som är viktig...
Utan ungar så hade nog julen tett sig annorlunda här hemma...men jag kan ju näppeligen påstå att det är deras fel...suck...dessutom börjar de bli stora...
Det låter perfekt att "ha jul" in i halva januari...
Jag en ganska rastlös person och vill ha något på G...gillar att mysa och tända ljus, äta gott...men inte för länge...sen får det hända nått...eller så hittar jag på nått att greja med...

Nu ska jag kika på din årskrönika...Ha det nu riktigt gott dessa få dagar av året och jag önskar dig en finemang start på det nya!!!

Kramar från Malin

Malin sa...

jag ÄR en ganska rastlös...(låter som en tok ju)

DS