lördag 27 mars 2010

Blötsnö på Rombohöjder i mars

På grund av lite tentor, lammning och diverse märkliga förkylningssymptom kom mars lite på undantag. Massor med snö fortfarande tillsammans med tjällossning gjorde inte valet av utflyktsplats lättare. Det fick bli en plogad väg uppåt Rombohöjderna och granskog i en liten sluttning längs vägen. Inget vindskydd bara rejält med snö att skotta sig fram i.

För att få skydd för det värsta om det skulle börja regna på riktigt spände vi upp en presenning mellan två granar som ett provisoriskt tak. Det kom en massa låtsasregn eftersom snön smälte ned på oss men i granskogen var det iallafall bara den dryg halvmeter snö. Det var bara att välja.

Det märkliga är att när elden är tänd och marschallerna dagen till ära var på plats blir även en helt galen plats mitt i skogen till ett rum.De nya enmanstälten vi köpte på Vildmarksmässan fick härigenom värsta testet direkt utom lilla systerns som glömde sitt hemma. Hon bökade ned sig mellan stenarna under presenningen för att vakna framåt natten av att presenningen släppte ned det under natten uppsamlade smältvattnet över henne och hon upptäckte dessutom att hon låg i en vattenpöl. Det skulle visa sig vara förmånligt för pappan och mig som vaknade torra och varma av en sprakande brasa.
När vi satte oss i bilen efter kaffekokning, frukost och packning upptäckte vi att klockan bara var halv sju. Lilla systern måste ha varit upp vid femtiden!

Ett år har gått sedan vi startade projektet men det blir definitivt förlängning. De nya tälten måste ju komma till användning.

1 kommentar:

Malin sa...

Era utenätter gillar jag...snacka om att hänga med i naturens växlingar...
Du måste bo nära Rockesholm du också...tillbringade mina somrar under uppväxten där uppe o minns att min faster talade om Rombo...eller finns det fler?...Goa minnen har jag där ifrån...
Det där FB är lite ruskigt...tar tid i från mig o eftersom jag har drabbats av mani - farmvill - så sitter jag där o ödslar en massa tid...håller inte i det långa loppet...suck...

Kram från Malin