torsdag 25 mars 2010

Endast döda fiskar flyter med strömmen

Jag har en sak att erkänna. Jag har samma tapeter i vardagsrummet som förra ägaren av huset hade för femton år sedan och de är inte ens snygga.
Vad är det för fel på mig?
Är det trots? Lathet? Ointresse? Jag är faktiskt inte helt säker....

Månadens ångest fortsätter att månadsvis trilla ned i brevlådan med diverse dåliga samveten. Men vid en närmare titt och tänk kan jag inte låta bli att undra vem som är dum i huvudet. Egentligen.

På den ena sidan finns "smarta tips" på hur du spar energi och får ned kostnaden för värmen med några sketna hundralappar i månaden genom att installera en luftvärmepump och på nästa uppslag får du reda på hur du bygger en utomhuspool för 50000 kr med tempererat vatten.

Eller varför inte en fiffig liten utbyggnad för att få större yta för endast 900000 kr?

"Svenska folket lider av bosjuka" sade den lite ovanliga kvinnan Helena Langenhed (följ länken för att läsa mer om Helena) "Dom bor ihjäl sig och får varken råd eller tid att uppleva något annat"
Helena föddes med hjärtfel. När prästen skulle döpa henne tyckte han att namnet gjorde detsamma eftersom hon var så klen att hon snart skulle dö.... Hon blev 85 år gammal.
Om Helena kan man läsa i boken "De ovanliga" av Åke Mokvist som berättar att hon var en av de starkaste kvinnor han kände.

...... to be continued

Inga kommentarer: