lördag 13 mars 2010

Lördag hela veckan


Jag har nyligen tittat på en låååång föreläsning på nätet om Mayaindianernas kalender. Riktigt intressant föreläsning som åtminstone fått min hjärna att välja lite nya spår.

Ett mycket intressant avsnitt är det om den gregorianska kalendern som är baserad på jordens rörelse runt solen som varar 365,25 dagar. De flesta förhistoriska kalendrar baseras istället på 360 dagar förutom Maya som har två. En kalender på 360 dagar och en på 260 som går som "kugghjul" i varandra. En vanlig missuppfattning är att de inte hade koll på hur lång tid ett solvarv tog men det stämmer inte . Maya visste mycket väl att ett solvarv tog 365,25 dagar och den lite underordnade kalendern kallade de HAAB. Alltså baserade de sin kalender på något annat istället för planeters fysiska färd runt solen. Men vad?

I föreläsningen frågar Ian Xel Lungold publiken om de vet vad Dogma är?

Svar: Ej ifrågasatt föreställning/tro

Sedan frågar han vad det största dogman av alla är?

Svar: What day it is?

Jag faktiskt aldrig tänkt på hur manipulerad jag är....

Föreläsningarna för den som är intresserad finns i två delar:

Del 1

Del 2

2 kommentarer:

Malin sa...

Nu blev jag intresserad...jag är helt övertygad om att de visste "vad de gjorde" och att de säkerligen hade en "högre" förklaring till tiden...detta påfund...Ska kika in på dina länkar...

Kram från Malin

ps...såg att du fanns på facebook...detta påfund som blivit mitt gissel...jag spelar "farmville"...harmlöst och enkelt men ack så vanebildande...DS

Åsa sa...

Å Neej, säg inte att Google har en massa informativa videos också. Jag har ju fullt sjå att hinna med att lyssna på allt på You Tube.
Ja, man har ju inga fritidsproblem i a f.

Kram på dej!
LillÅsa