söndag 21 mars 2010

Bryt dina cirklar ( underrubrik- fjärilarna som landade)

Igår var jag på konsert i Karlskoga. När jag åkte dit hade jag inte den minsta lilla susning om vad jag egentligen köpt biljett till förutom att jag visste att det var nåt med fioler och att bandet hette "String sisters" (vilket i o f s lika gärna av namnet att döma kunnat vara en strip-show). Jag bara hängde med mina vänner. Ingen förhandsinfo, ingen tjuvlyssning på Youtube - nada.
Tomt och öppet sinne!

Det är en inställning jag har. Att ibland måste man göra saker utan att veta allt i förväg och precis vad det handlar om. Det är därför jag besökt en del märkliga evenemang emellanåt. Utan förväntningar och förutfattade meningar blir upplevelsen här och nu. Som att gå på föreläsning om geologi eller gå på flygshow som slutade med att jag följde med upp i ett segelflygplan.

Jag lyssnade med fascination på fem av vår tids bästa violinister som gör en unik Sverigeturné, String sisters.
En märklig sak inträffade. Jag har egentligen inte tänkt så mycket på musik i form av energi men tänkte när jag åkte hem från konserten att det var första gången på flera månader jag kände mig helt lugn i nerverna. Alla - vanligtvis lite oroliga fjärilar i min mage - landade och satt still. Ändå var det inte precis nån kontemplativ musik utan det var väldigt varierande. Det var lite egendomligt och jag får faktiskt en deja-vu samtidigt som jag sitter här och skriver.....

Den som har spotify kan lyssna här på en av mina favoriter.
String Sisters – The Fly And Dodger

För er som inte har spotify:
En film från Youtube med ett roligt medley:

Inga kommentarer: