torsdag 21 februari 2008

Vi i Villa - månadens ångest


Vi i villa får mig alltid att må pyton och känna en lätt ångest då den dimper ned i brevlådan.

I denna på oss villa-ägare påprackade tidning får jag reda på precis allt som jag borde ha gjort, vad jag bör klara själv med några enkla handgrepp och vilka förpliktelser jag har som villa ägare.


Med några gör-det-själv grepp byter jag snabbt ut mina gamla värmeläckande fönster mot nya treglas. Jag inspekterar trossbottnar, byter bjälkar, renoverar expansionskärl på den kontrollerade vinden samt ser fram emot semestern då det är dags att måla om och byta vindskivor.

Jag har alltid ett outnyttjat utrymme granne med toaletten alternativt bakom sovrummet där jag kan göra nytt fräscht badrum alternativt en klädkammare med skorna på rad.


Att vara villaägare är inte helt enkelt och det dåliga samvetet gnager medan färgen flagnar och vindskivorna mörknar. Och det där expansionskärlet har jag aldrig sett röken av fast jag anar att det finns där någonstans ovan takfärgen. Jag antar modigt att så länge det inte rinner in vatten genom sovrumstaket är det antagligen helt?




Inga kommentarer: