lördag 2 februari 2008

Imbolc 2008



Idag har jag äntligen fattat hur man lägger in bilder i själva bloggen. Det visade sig vara ganska enkelt bara man läser ordentligt. Det här gör att det förhoppningsvis blir lite mer läsvänligt med en och annan bild.





Idag är det Imbolc eller gudinnan Brigids (Brighid, Brigit, Bride,) dag.
I original var gudinnan Brigids Festival den första februari (andra i år p.g.a. att det förskjuts därav skottåret) Imbolc eller Oimelc två nams som anknyter till tackornas lammning och flödet av mjölk som ger liv. Det är vårens första dag även om det inte precis känns så om man tittar ut genom mitt fönster. Snön fullständigt vräker ned. Det är som en vägg!
Hedningarna släppte inte sina gudomligheter hur lätt som helst och för att få in Brigid i Kristenheten valde kyrkan att inte ta strid och istället införliva henne i kristenheten. Man gjorde helt frankt om denna hednagudinna till ett helgon. Ovanligt kreativt för en dogmatisk kyrka. Helgen kallas därefter i den katolska världen för kyndelsmäss. Ljusbärarhelgen. Protestanterna ansåg den däremot för hednisk och ogudaktig så därför har den försvunnit som helgdag i vårt land även om vissa almanackor faktiskt skriver ut Kyndelsmässodagen än i dag. Vi befinner oss nu mittemellan vintersolstånd och vårdagjämning.


Jag ska nu tända ett vitt ljus för gudinnan Brigid, för lamningen ( så att vi får skinn och mat till nästa vinter) och för ljuset. Dagen till ära har jag faktiskt - tro det eller ej klätt mig i vitt - en färg jag inte bär särskilt ofta.
Vi ska ha lamm till middag ikväll, enbär- och rosmarinkryddad med fransk potatisgratäng och ett mycket prisvärt rött vin. Meia Pipa 2005 från Portugal.

Inga kommentarer: