söndag 17 februari 2008

Matlagning - en passion

En tid efter att jag flyttade hemifrån och min mamma kom och hälsade på sade hon med förundran:
- Det är en sak jag inte begriper, när lärde du dig att laga mat?

Jag deltog aldrig i några hushållssysslor när jag bodde hemma annat än att jag stönade ljudligt när jag blev kommenderad att diska. Frågan var därför väldigt relevant och jag har fortfarande inte svaret på den. Faktum är att det känns som om jag alltid har kunnat laga mat, att det är genetiskt på något vis. Grunden är fräscha råvaror, inte för mycket salt och kasta i hjärtat. Inte speciellt krångligt.
Jag läser gärna kokböcker men har sällan följt ett recept slaviskt. Jag tittar på bilderna, begrundar det hela och gör som jag tycker.

Ikväll åt vi köttfärspaj med trattkantareller utan recept.
Gör så här:

Till pajdegen kör 3 dl vetemjöl med 125 g smör i en mixer. Degar kräver att man mäter -på ett ungeför. Kör kort och snabbt degen ska bara bli smulig. Tillsätt ett par matskedar iskallt vatten och kör precis tills degen börjar ta ihop. Överarbeta INTE. Slå in den i plastfolie och lägg den i kylen en stund.

Lägg under tiden en näve torkade trattkantareller i blöt och sätt ugnen på 225 grader. Om du har den förfärliga egenskapen i likhet med min syster så att du kräks upp all svamp av typen kantarell - ta torkad Karl-Johan svamp istället eller varför inte färska champinjoner (då slipper du dessutom momentet med blötläggningen).

Läs ett kapitel i en bra roman, jogga runt kvarteret eller gör något annat i ca 30 minuter. Ta sedan fram pajdegen ur kylen. Tryck ut den i en form med löstagbar kant. Pricka den med gaffel (för att det inte ska bli "blåsor")och sätt in den i ugnen ca 1o minuter.
Fräs under tiden en stor, hackad gul lök i smör, tillsätt den slarvigt avrunna svampen efter en stund. När det börjar bli lagom brynt och svettigt så lägg i ca 400 g köttfärs som får fräsa med. Krydda med svartpeppar, salt och tabasco. Vispa ihop en äggstanning på en burk creme fraiche, en skvätt mjölk och två till tre ägg. Salta lite och klicka i några skedar hounugsdijon eller annan god senap.
Häll köttfärsfräset i formen, häll över stanningen, släng på några tomater och/eller nån färsk örtkrydda. (Jag tog oregano). Strö över riven ost gärna parmesan. Sätt in i ugnen på ca 200 grader i ca 25-30 minuter.

Bon Appetite

Inga kommentarer: