lördag 12 april 2008

Vårt dagliga bröd

Jesaja 55:2 "Varför lägger ni pengar på det som inte är bröd?"

Hösten 2007 i september köpte jag en Electrolux hushållsassistent för att baka mitt eget bröd.












Inte för att jag äter speciellt mycket bröd. endast till frukost på helgen och någon enstaka kvällsmacka men jag trots dessa enstaka mackor blev jag till sist fullständigt galen av bröddiskarna i butiken. Jag kunde tillbringa en kvart bland alla fantasifulla namn som Sportfiber, Lingon, Må Gott, Gammaldags(?) skrädkaka, Gott Gräddat och Javisst med vetskapen om att alla smakade exakt likadant eller snarare som smakade ett exakt likadant ingenting och tills sist tröttnade jag på att köpa bröd från ett fåtal aktörer som styr hela marknaden. Namnen på bröden i sina desperata försök att övertyga att det är nyttigt och smaskigt får förresten vem som helst att bli misstänksam redan från start.
Saltå Kvarn har förvisso alternativ (ofta undanskuffade i ett hörn en bit ifrån Pågen och Skogaholm som abonnerar(?) på ordinarie hyllor) men dessa fanns endast hemtaget sporadiskt av butiken.

Till sist åkte det motvilligt ner några polarkakor och det slutade alltid med att jag åt några skivor, gav resten till sambon eller slängde skiten efter ett par dagar för köpebröden fungerar som ni kanske märkt INTE att frysa. det smaklösa blev om möjligt ännu faddare. Det blev dyrt i längden och trist.

Den tiden är nu förbi för jag kan idag utan en sidoblick traska förbi butikens till ytan varierande utbud för sedan september bakar jag fortfarande allt bröd själv. Rutinen sitter som tandborstningen och ungefär var fjortonde dag åker assistenten fram. Jag har en levande surdeg i kylskåpet men förutom surdegsbröd blir det fikonbröd, morotsbullar och rostbröd. När man bakat ett tag gör man vardagsbröden med vänster hand medan man kan ägna sig åt andra saker. Jag blandar ihop degen på ca 10 minuter, bakar ut den efter en timme och lägger den klar som bröd i plastpåsar efter ytterligare några timmar. Jäsning och gräddning sköter sig själv med viss passning och korta moment emellan, ibland blir det till och med ett joggingpass under jäsningen.

Efter att jag under senhösten läste Mats-Eric Nilsson bok "Den hemlige kocken - det okända fusket med vår mat" blev jag än mer övertygad om att bröd i butik är inte människoföda. Det fuskas något så katastrofalt med bröd för att få det mjukt(trots att det ibland är minst en vecka gammalt), för att få det att bli brunt på ytan (för att se bättre ut), för att få det att verka större (få mer betalt) och så vidare.
Det är därför köpebröd inte smakar något. Och inbilla Er inte att det s.k. butiksbakade är ett dugg bättre.
De allra flesta bröden tillverkas (jag vägrar skriva bakas) av Pågen, Lantmännen eller Polarbröd i någon av våra 11 storindustrier med hjälp av kemikalier och tillsatser. Bilderna i reklamen och på brödtillverkarnas sidor som består av bagare med mjöl på näsan och vajande sädesfält är rena bluffmetoderna för att försöka inbilla oss konsumenter att deras bröd står för något gediget och traditionellt. Eller finns det någon som på allvar tror att man använde kalciumpropinat och enzymer gjort på bukspottkörteln från en gris i bagarstugorna förr i tiden?

Klicka här för en recension av boken "Den hemlige kocken"

Men ingen regel utan undantag,vid tre tillfällen har jag köpt Hönökaka Original till smörgåstårta och hårt knäckebröd köper jag ännu. Varför kan man undra när jag till och med bakar korvbröden själv? Dels kanske det beror på att om man ska ha smörgåstårta är det ju nästan önskvärt att brödet inte smakar så mycket? Och hårt bröd känns fortfarande som lite överkurs men det kanske kommer loss i ett senare skede?

I övrigt har jag handlat mina sista så kallade bröd(?) i butikshyllorna och assistenten kan utses till 2007 års bästa köp!

Inga kommentarer: