lördag 5 april 2008

Ät mer fett

Den senaste månaden har jag fullständigt spånat in på det här med livsmedelsverket och socialstyrelsens rekommendationer när det gäller vad vi bör äta, vad vi blir tjocka av och vad som är hälsosamt respektive ohälsosamt och en sak är iallafall säker.

Desto mer jag själv anstränger mig för att ta reda på saker desto klokare blir jag och desto mer tänker jag själv. Jag är i dagsläget helt övertygad om att de kostråd vi fått i snart 30 år av livsmedelsverket INTE är grundat på vetenskapliga studier utan är helt uppåt väggarna. Det är grundat dels på ideologier från sjuttiotalet men framförallt på ekonomiska livsmedelsintressen. Ta till exempel Bengt Vessby med titel professor och som ofta uttalar sig i fettproblematiken och insisterar (trots att han själv deltagit i en del forskning om bevisar motsatsen) att vi ska äta mer margarin och växtoljor är avlönad av inte bara ett utan två margarinbolag. Det är inte precis någon oberoende expert? Dessvärre är han bara en i raden av dessa köpta professorer.

I s.k. expertgrupper om kost är inte de forskare välkomna som kan leda i bevis att motsatsen faktiskt gäller, det vill säga att mättat fett absolut inte är skadligt utan tvärtom, att vi blir tjocka av stärkelse (kolhydrater) och att vi bör äta mindre fleromättade fetter t.ex margarin (Doktor Dahlkvist i Gomorron Sverige)

Det är bara att inse fakta. Vi är utsatta för ett gigantiskt experiment som leder till ökad diabetes, fler hjärtkärlsjukdomar och ökad fetma. Nu har tåget gått så långt att etablissemanget krampaktigt håller fast vid sina ståndpunkter eftersom motsatsen antagligen är otänkbar? Att säga att man har haft fullständigt fel i 30 år och att det i värsta fall orsakat både lidande och faktiskt död.

Under de senaste veckorna har jag läst:

Ideologin och pengarna bakom kostråden
Ät fet mat! - bli frisk och smal
Fettskrämd
kolestorolmyten (länken är till en senare upplaga som jag också ska läsa)

Läs och begrunda! en sak är helt säker - ett margarinpaket kommer aldrig mer över min tröskel!


Inga kommentarer: