lördag 19 april 2008

Kan man ha en präst i fullmäktige?

Mycket kan jag förfasa mig över när det gäller politiker och deras ageranden. Jag vill helst inte att de folkvalda är rasister, djurplågare eller torskar för att nämna något. Jag gillar inte heller när de fattar självsvådliga beslut och medvetet mörkar miljonavtal som påverkar en hel kommun i flera år framåt. Det gör mig heligt förbannad.

Jag vill att de försöker att leva ett hederligt liv och att de har en etik som helst är något bättre än genomsnittet.

Men att ordföranden Maj Steen, kommunfullmäktige i Borås har som bisyssla/fritidssyssla/hobby(?) att hålla seanser och ägnar sig åt andligt och spiritualism får mig inte att lyfta på ögonbrynen annat än att jag förvånas av journalisters arbete eller snarare brist på vettigt arbete. Tyvärr framgår det inte av artikeln om hon är ett duktigt medium ;-) fast det är väl upp till de som anlitar henne att avgöra.
Tydligen har "Insider" tjuvfilmat denna dramatik och Aftonbladet plockar nu upp "skandalen". Det här är ju löjligt. Finns det verkligen inte viktigare saker för undersökande journalister att ägna sig åt?
Ett tips: Om de nu inte har något bättre att göra kan de komma till den här kommunen och få en ny skandal i ämnet. För i vår kommun sitter det en präst som ledamot i fullmäktige och denne präst tror på hör och häpna (en osynlig) Gud Fader allsmäktig, hans son Jesus Kristus (resultat av en jungfrufödsel) och tillika en helige ande!! För att förmedla detta flum får han dessutom betalt av kyrkan (tidigare statlig)
Om andlighet, tro på osynliga saker och seanser är så uppseendeväckande kan väl snart inte en endaste person ha kvar sina uppdrag.

Och man kan verkligen kunna undra om jag verkligen kan vara lönekamrer eller fortsatt kassör i fackföreningen? Jag som rider Western och har "Det okända" som ett av mina favoritprogram? Ibland ägnar jag mig även åt saker som är minst lika "flummiga" som den här kvinnan men jag finner ingen koppling till att jag inte skulle sköta mitt jobb av den anledningen.

Jag ser det nog snarare som en merit för denne ordförande att hon har kontakt med lite andra dimensioner än de direkt uppenbara.

Inga kommentarer: