lördag 26 april 2008

Ekologisk kyckling

Det finns bara en endaste leverantör av ekologisk kyckling i Sverige enligt MedMera tidningen nr 4. Bosarps i Skåne som dessutom har problem att få tid till slakt eftersom EUs ekologiska förordning kommer i konflikt med egna regler som Svensk fågel har. Ekologiska uppfödare som Bosarp får inte var med i Svensk Fågel vilket gör att de har problem med att få slakterier som vill ta sig an fåglarna. Detta står att läsa i Coops medmera tidning nr 4. Det är alltså inte undra på att ekologisk kyckling inte går att hitta här i Bergslagen.

"Ekologiskt uppfödd kyckling är ingen stor vara, varken i Danmark eller i Sverige. Tvärtom, ekologisk kyckling saknas i flesta butiker." skriver Svensk fågel på sin hemsida. Och tacka fan för att det inte "är nån stor vara" när det nästan inte går att få tag på.

Vi är många som tittar och letar men om det bara finns en leverantör i Sverige och denna enda leverantör dessutom har problem med av få död på pippisarna är det väl inte undra på att det "inte är en stor vara".

Skriver med anledning av detta till VD i Svensk Fågel

"Hej!

Vad vill Sveriges Konsumenter frågar ni på Er hemsida. Det kan jag tala om för Er. ;-)

Jag är konsument men köper mycket sällan kyckling med anledning av att jag letar efter ekologisk kyckling och det finns aldrig.
När man sedan läser att ni(?) tillsätter
en massa vatten i kycklingen med täcknamn som marinerad, mörad och dylikt blir man ännu mer beklämd. Och jag blir än mer övertygad att det är helt enkelt inte värt priset.

Samtidigt skriver Micke Robertsson i nr 4 av
Medmera tidningen vad detta delvis beror på vilket gör mig beklämd.

Ibland när längtan efter kyckling blir för stor köper jag majskyckling som faktiskt är riktigt god men jag beklagar att uppfödningen i sig är lika oetisk och storskalig som övrig broileruppfödning.

Jag önskar verkligen ett alternativ till Kronfågels bleka variant. "

Inga kommentarer: