onsdag 23 april 2008

Feta Scones

Att läsa Ravnskov kolesterolmyten, Litsfeldts böcker om att vara fettskrämd samt alla intressanta bloggar och synpunkter från fettfantasterna är som att tända en lampa som inte går att släcka igen. Har man haft denna AHA upplevelse samtidigt som man själv blivit bekräftad på att man har varit rätt ute i säkert 20 år utan att ens veta om det sitter övertygelsen som berget.
Att sedan dagligen konfronteras med personer på fikaraster som stolt berättar att det är helt "riskfritt" att äta deras magra hembakta kaka eftersom den i princip är gjord på fettfri kesella gör onekligen tillvarons perspektiv lite annorlunda. Jag måste tvinga mig att hålla min stora mun för annars är jag rädd att jag inte har några kompisar kvar snart.

Jag måste bara berätta om min syster som fick ett recepttips på Scones. Hon skulle enligt uppgift använda Turkisk 10% yoghurt i det ordinära sconesreceptet vilket hon också gjorde och tackade glatt och berättade för givaren några dagar senare att det blev de godaste scones hon någonsin gjort.
-Vilken bra grej, sa hon att byta ut mjölken mot fet yoghurt!
- Mjölken? ..... ..... Det var ju smöret du skulle byta ut.

Sedan är kanske inte scones något att rekommendera för överviktiga som vill gå ned i vikt och satsa på LowCarbHighFat. Då är nog yoghurten bäst som den är liksom.... men eftersom systern och jag går och springer dagarna i ända kan vi kosta på sig lite kolhydrater från mjöl emellanåt.

Inga kommentarer: