måndag 21 december 2009

Yule - nu vänder det


Håll i Er och lyssna noga i vintermörkret.
Om Wakan Tanka, The Great Spirit, Shiva, Jahve, Gud, Allah vill - så klockan 18:47 svensk tid slår jordens axel i sitt yttersta läge. Det går emot mot ljusare tider igen.
För att vara riktigt säker på att det inte spårar ur nu heller rekommenderar jag att ni offrar något om så "bara" en tanke åt detta återkommande mirakel.
Vi kallar på ljuset ur mörkret och firar Solgudens födelse. Fröet till ljuset finns i det djupaste mörkret. Solbarnet föds efter att ha vilat i i underjorden sedan All Hallow´s Eve.

1 kommentar:

Malin sa...

Du...redan i morse satt jag och förklarade för maken vilken speciell dag det är idag...Den är sedan länge inringad i min almanacka...Kan till fullo förstå den kraft som detta dygnet har inneburit för människor genom alla tider...Ljuset som finns gemensamt inom alla religioner "slår back" och återvänder...Jag kan nästan förstå detta med "Midvinterblotet" och feststämningen just för detta...(Hu så primitivt detta låter men jag är jag).
18.47...den tiden hade jag inte men då ska jag se till att vara ute med vovven...går ner mot vattnet där det brukar kännas mest andäktigt när naturen visar att den rår över oss...
Bävrar är fantastiska...inget sågverk kan konkurrera...de drar fram som små jihun...och allt de gör är för sin egen existens...Yngsta dottern gick länge med "bävergnag" i fickan...Vi hade varit o kikat på en bäverdamm och plockade med oss stora bitar som deras tänder gnagt av...Dottern ville ha en bäver i trädgården som kunde hjälpa mig att röja...
Ha det nu så gott och offra lugnt!

Kramar från Malin