söndag 20 december 2009

Bäverdammen


När den stora aspen som stod i trädgården for i backen var min första instinkt att skälla ut sambon för egenmäktigt förfarande. Men sedan såg jag den märkliga stubben och den var inte gjord med motorsåg. Det var tydliga märken av tänder, det var en bäver som varit långt uppe på gården och fällt trädet. Just då var jag ganska sur även om jag inser att bävrar gör som bävrar gör och att det därför måste vara helt rätt. De är förmodligen närmare Gud än jag?
Jag har TV-kväll denna söndag och såg alldeles nyss en fantastiskt fin och intressant naturfilm från Wyoming i Klippiga Bergen på National Geographic. Bäverdammen.
Jag ska aldrig mer gnälla när stigen ner till sjön ser ut som plockepinn. Jag är numera mycket nöjd med att ha en bäverhydda som närmaste granne.

Inga kommentarer: