lördag 26 december 2009

Kung Bore och jag

Efter två månaders ihärdigt regnande och lervälling till midjan kan jag fortfarande förlika mig med snön som vräker ned. En bidragande orsak heter Bertil och han har en kanonfin traktor.
I år kom jag dessutom ihåg att skrapa snön av växthustaket efter förra vinterns haveri vilket ytterligare förbättrar oddsen för en hygglig inställning till en vit vinter.

En andra orsak är att jag trettio år senare efter vissa påtryckningar och trots grundskolans fullständiga slakt på allt vad lust till skidåkning heter, bestämt mig för att ge det här med skidåkning en andra chans.
Det jag minns av skidåkning sedan skolan är förutom en obehaglig känsla av tvång, att det alltid var bakhalt, att jag för det mesta var kissnödig långt innan mål och att jag frös om fötterna precis hela tiden men man vet ju aldrig. Trettio år har förhoppningsvis finslipat både mig och utrustningen?
NÅT har väl hänt på trettio år även på skidfronten får man förmoda....?

Jag fick dessutom ett par pjäxor av den ena "påtryckningen" och jag lovar - de ser INTE ut som pjäxorna som jag hade i sexan.
Det var faktiskt lite av en "Trollkarlen från Oz"-känsla över dem... Och får jag nu tag i ett par magiska skidor också vet man aldrig var det slutar.

Om jag får nån Vasaloppspsykos - lovar jag att publicera startnumret.

5 kommentarer:

bigmickey sa...

rolig läsning att du snart är på g med skidåkandet :-) när du väl börjat kommer du snart upptäcka att det är roligare än att springa

Kokospelle sa...

Hm!? 8-/
Det blir iallafall en och annan nedförsbacke att utnyttja och jag är ju i grunden ganska lat ;-). Bara jag nu kan stå på bena.... det blir nog lite vingligt i början.

Jag köpte faktiskt skidor idag och stavar, ska lämna pjäxorna till pappa imorgon för justering/kreativ lösning av det trasiga blixtlåset. Bindningen var förresten helt ute enligt affären men det struntade jag i. Jag smackade på ett par utgångna ändå, får väl byta sen om jag byter skor....
Fan vad dyrt det blev - varenda liten tejpbit och pluttburk kostade runt hundralappen.... Nu blir det svångrem till nästa lön
:-(

bigmickey sa...

bindningen är helt ok! det är bara det att det finns en ny generation bindningar som gör att folk även behöver byta pjäxor.. ja, dyrt som fan med valla, men har du köpt tejp funkar den i de flesta fören.
lycka till!

Kokospelle sa...

måste bara berätta också att min fantastiska pappa lagade blixtlåset på pjäxorna. Med fisklina! DET är kreativt!!! Ingenting är omöjligt är sensmoralen. Ge aldrig upp något, håll i, håll ut och TÄNK!

bigmickey sa...

perfekt!