söndag 29 november 2009

Kan själv - Piss off "Old el paso"

När jag ratade margarindegen fick jag vackert göra en själv och upptäckten blev att det inte är någon temperamentsfull mardröm att göra egen smördeg det krävde bara lite planering då den behöver ligga kallt innan utbakning. Prazzlet - oavsett om man köper färdig eller gör själv att få den att fästa runt det man ska inbaka.
Att den blev mycket godare med riktigt smör behöver jag väl knappt säga?

Stärkt av denna erfarenhet att så gott som allting blir både godare och nyttigare om man gör det själv gick jag idag på nästa projekt. Majstortillas!

Det var nästan löjligt enkelt. Aldrig mer en färdigköpt plastinpackad tortilla om det inte är campingkris.

Man tog 2,5 dl majsmjöl (saltå kvarn), 1 dl vetemjöl, salt, ett ägg och 5 dl vatten och rörde ihop i en bunke. Lät det stå i ca 10 minuter för att svälla och sedan i med 1 msk olivolja. Gräddades i pannkakslaggen som pannkakor. Plättlätt!

Om man sedan kryddar köttfärsen med vitlök, salt, peppar, paprikapulver, spiskummin, chilipulver och ev ett uns cayennepeppar slipper man dessutom den arom- och med E621 smakförstärkta tacokryddgeggan Santa Maria och company har att erbjuda.

Det jag undrar nu är: Hur gör man hårda tacoskal?

1 kommentar:

Malin sa...

Du skrev att du ville vara pysslig men vad kallar man inte detta...jösses ett sådant ös vid kastrullerna (ugnen snarare) och självklart smakar det bättre än bäste det man gör själv...Tack för tipset om kryddorna och det ska jag prova att dutta i snarast...
Du den där vaccineringen ger jag då inte mycket för...dottern fick sprutan i torsdags och nu är hon sjuk och det rätt rejält...Jag har inte tagit den (vaccinet) och skulle enligt inkubationstiden ha åkt på skiten nu...men icke...är lite snuvig men inget allvarligt...
Tror det kan tänkas vara rätt tänkt av dig om det med hetsjakten på vaccinet och spridningen...
Intressant det där med att "dö" och ens liv...låter som vi drabbats av en del gemensamma aha-upplevelser under åren...jag myntade en gång ordspråket att "livet är det som pågår medan man sitter och väntar på det..." Summa summarum - det blir inte roligare/bättre än man gör sig...och jag trivs rätt bra med mitt...

Kramen från Malin