fredag 20 november 2009

Findus Margarindeg

Imorgon ska jag smördegsinbaka kassler med vitlöksost, creme fraiche och persilja enligt ett gammalt beprövat recept. För att underlätta gjorde jag som förr i tiden. Gick till frysdisken och tog för enkelheten och lathetens skulle en förpackning färdig smördeg och lade i den röda ICA-korgen.

Sedan kom jag på att:

- Ja, visst ja.... Nuförtiden läser jag ju det finstilta och tog därför upp kartongen igen och läste på innehållsdeklarationen. Den startade med vegetabiliskt fett (margarin) och det fanns hör och häpna inte en gnutta smör i hela förpackningen.

Inte heller de så kallade smördegsrullarna i förpackningen bredvid innehöll ett gram smör utan var helt igenom gjorda av margarin.

Men för i helvete Findus!!!!

Hur är det möjligt att enligt svensk konsumentlag få sälja en vara som heter smördeg utan att den innehåller smör? Det borde väl i rimlighetens namn heta "Margarindeg"?

Det fick bli ett paket vanligt smör istället och imorgon får jag besväret med att kavla ihop en egen deg värd namnet.

1 kommentar:

Malin sa...

Onekligen mycket märkligt men konstigt att jag inte är förvånad...tänker på alla sk "smörbakade" kakor och annat som det står på paketen..."äkta grädde" är en annan skum benämning..."falsk grädde" eller vad kan det vara annars...
Vi borde nog vara mer uppmärksamma på vad vi går på och kanske kan det få fabrikerna att ändra strategi...hm...Lät som en väldigt god middag...

Kramen från Malin