söndag 22 november 2009

Kan någon äga ett träd?




Här stod det för något år sedan en vacker granskog. Sedan kom det en stor skogsmaskin och lämnade ett fullständigt katastrofområde efter sig. Ett kalhygge som sedan dess är helt omöjligt att beträda. Det är stora lerfyllda diken - det är totalt sönderkört. I ena hörnet på katastrofområdet fínns det några höga stubbar kvar med gulrandiga remsor runt. På remsan står - mot bakgrunden - den något märkliga texten:


KULTUR-MILJÖHÄNSYN


Jag får enligt allemansrätten plocka en bukett blommor, bär och svamp om jag inte gör åverkan på naturen (!). Jag får däremot inte ta en julgran eller plocka ett påskris utan att fråga markägaren om lov....
Läs senaste stycket eftertänksamt och se sedan på bilden ovan igen....

Hur kan ett aktiebolag äga träden i en skog där jag tillbringar mina levnadsdagar?


Citat ifrån Ursprungsfolkens Klimat toppmöte i Alaska i Maj 2009:

”What you call resouces – we call our relations”
”Det ni kallar för resurser – kallar vi för våra relationer”

1 kommentar:

Ylva sa...

Visst är de där hänsynsremsorna fullkomligt osannolika. Kanske sätter de upp dem så att alla som bryr sig om skogen ska drabbas av stroke och dö när de ser eländet.