tisdag 10 november 2009

El-chocker

För några dagar sedan kom första blötsnön (som tack och lov smälte bort). Första blötsnön kommer senast i november månad varje år. Det vet alla utom Fortum som levererar elen hit till Hyttan. För detta elbolag kommer snön alltid som en oförutsedd UFO-landning från skyn. Surprize!
Det innebär följaktligen att strömmen alltid går när första snön kommer - även efter att man grävde ned kabeln i marken vilket gör det hela än mer anmärkningsvärt. Hur gör dom?

Just denna torsdagkväll var lite körig vilket innebar att i princip varenda sak i huset som gick på elektricitet stod med knappen på ON. Hade den gamla elmätaren med snurrskiva varit kvar hade jag kunnat slipa skridskor på den.... Det lyste, blinkade och surrade!
Jag hade precis satt på TV:n och sjunkit ned i TV-soffan lagom för att se Per Moberg kliva ut i en åker med kronärtsskockor...... och PLOPP!


När strömmen gick klockan 21:05 blev det på tusendelen av en sekund kolsvart och precis knäpptyst. Alla som bor på landet vet hur det känns...


Då händer det märkliga som jag fortfarande inte kommit över. När jag sitter där i soffan, helt ensam i kolmörkret hör jag röster utanför huset (obs Notera, jag hör rösterna UTANFÖR huset, inte inne i huvudet). En kvinna pratar och skrattar, inte så att jag hör vad som sägs men jag hör att något sägs. Jag sitter kvar en stund och lyssnar och tänker att vilka kommer nu? Är syrran här? Vem pratar hon med?

När ögonen vant sig aningen vid mörkret trevar jag mig fram för att tända en ficklampa, rösterna tystnar men inte en levande varelse finns utanför huset och inte ett spår i en blöta snön.


Kan världar krocka? Blev det kosmisk obalans när det gick från 20000 watt till 0 w på bråkdelen av en sekund? Fastnade nåt i det tillfälliga el-kaoset? För vart tog all elektricitet vägen? Vems samtal var det?


När håret såsmåningom lagt sig på armarna kom nästa utmaning. Att försöka komma ihåg att stänga av och rycka ur kontakten till varenda lampa, TV och dator i hela huset innan jag gick till sängs. För jag orkar bara en elchock per dygn - jag hade inte klarat av vakna några timmar senare mitt i natten till ett jävla tivoli när alla tusentals watten kom tillbaka också på en bråkdels sekund? DÅ hade jag nog fått röster inne i huvudet......

4 kommentarer:

Ylva sa...

Hatar att sabba en god historia (som snökaos vid 1 cm) men det var inte ett planerat elavbrott då? Som de skickat ut en lapp om i så god tid att man hunnit glömma det, det var det nämligen här på torsdagskvällen. Minns inte tiden, var inte hemma själv.
Men rösterna var läskiga.
Brukar du också gå och försöka slå på strömbrytarna för att hitta tändstickorna?

Kokospelle sa...

Så brända kan väl inte ens Fortum vara att man gör ett planerat elavbrott från klockan 21:05 en kväll ;-).

Jag brukar också knäppa på lampknappen för att hitta tändstickor.... jajamensan

Anonym sa...

Jo du, det kan dom visst det. Nästa här blir på måndag mellan kl. 21 och 23.30

Ylva sa...

Jag är anonym :)