torsdag 22 oktober 2009

Först och duktigast till slutet vinner?

När jag nu ändå är inne på egospåret. Ibland talar jag högt med mig själv. I mobiltelefonens tidsålder gör det inte så mycket för ingen tänker på det nu när folk går runt på stan med hörlurar i örona och talar oavbrutet ut i tomma intet. De flesta förutsätter då att personen talar i telefon även om så inte alltid är fallet.
Det är alltså ingen som reagerar på att jag går och pratar med mig själv speciellt inte här på landet i oktobermörkret... Vi är dessutom redan kända för att vara lite tossiga här borta i
o-ävla?
Anledningen till att jag talar högt med mig själv det är att jag ibland måste påminna mig själv högt och ljudligt om att jag duger och att jag är helt ok. (Eftersom ingen annan gör det)
Ibland glömmer jag nämligen bort det och försöker ta hem poäng i prestationsrallyt.

- Ta det lugnt!

- Det räcker nu! (här måste man låta sträng)

- Coola ned! Slappna av tjejen!

- Det är helt ok!

För tänk! Ibland behöver jag inte ens göra "mitt bästa" vilket många av oss fått lära sig utan ibland duger det faktiskt att göra det tillräckligt bra (för vem orkar göra sitt bästa hela tiden? Räck upp handen). Eller för att dra det till sin spets - rentav vara ett riktigt klantarsel.
I grund och botten är jag helt ok och duger ändå och det gör du med.

2 kommentarer:

Malin sa...

Jag tycker fortfarande att det är lite suspekt detta med folk som går o skrattar och pratar rakt ut i luften..."Hej" säger nån bredvid mig och jag är på vippen att heja jag också...men ser då snabbt att personen i fråga ser helt inåtvänd ut...blicken är riktad åt ett annat håll...vår hund är lika frågande hon (ser ut så i alla fall)...Men visst är det bra...själv får jag ha mobilen vid örat för att kunna prata.
Pratar med mig själv gör jag dock rätt vad det är och brukar vara ganska så angenämt att "prata med någon" som resonerar så klokt...fniss...eller så pratar jag med hunden vilket är mera vanligt...
Håller helt med dig om att man ska göra det som är gott nog för en själv...
Ha det gott!!

Kramen från Malin

ps:Så ni har redan haft sådan kyla...burr...men å andra sidan är det antagligen inte den fuktiga o råa kylan som vi får här...den r hemsk o kryper in genom kläderna på ett otäckt sätt, en o annan sommarblomma finns ännu kvar men inte så länge till...DS

Ylva sa...

Jag pratar också gärna och ofta för mig själv, fast då mest för att skärpa till mig lite. Behovet är olika beroende på hur slapp man är från början liksom.
Handfree är förvirrande, jag förde en gång en lång konversation med en kill på tåget innan jag insåg att han inte alls pratade med mig utan i telefon :D