tisdag 13 oktober 2009

Animal i örat

Jag har fått mystiska trumljud i mitt högra öra. Började förra torsdagen på kvällen. Det spelar inte i någon takt utan det här påminner mer om Animal i the Muppet show. Det konstiga är att på mornarna är showen borta och sedan återkommer Animal runt 18 tiden på kvällen och så drar det igång igen.....
Är detta tinnitus? Får jag ha det så här i resten av mitt liv?
I så fall kommer jag snart att vara galen vilket kan vara bra att veta för eventuella läsare i den händelse att denna blogg ballar ur fullständigt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Pelle,

Ja, det är tinnitus som du upplever. Likt det du beskriver "hör" de flesta individer med tinnitus ett tickande, ett trumljud eller ett ljud som påminner om en maskin (t.ex. motorbåt under vatten).

Tinnitus har ofta provocerats fram av en hög ljudmiljö (t.ex. konsert), tryck/slag mot trumhinnan och skallen (t.ex. cykelolycka eller dykning) eller kraftiga vibrationer (t.ex. tandläkarbesök med hårdhänt rengöring eller borrning).

Tinnitus är oftast övergående, och såvida denna "Animal" inte är något du haft i flera månader, är min gissning att den successivt avtar och är borta inom några veckor eller ett par månader.

Tinnitus är inte farligt, men att leva med kronisk upplevelse av ljud är besvärande. Man vet att fokus på ljudupplevelsen (t.ex. stanna upp och "känna efter" om det finns kvar) ökar graden av tinnitus. Man vet även att tinnitus ökar genom olika faktorer som belastar kroppen med stress, såsom sömnlöshet, stress, alkohol, tungt kroppsarbete och olika slags infektioner.

Mvh dr Erik

Kokospelle sa...

Hej dr Erik!

Jättetack för ditt svar. Jag kan berätta att besvären blev värre och att jag till sist gick till vårdcentralen när det slog riktigt lock för ena örat. Jag trodde att jag kanske hade vaxpropp men syster sade då att jag hade vätska bakom ena trumhinnan och frågade om jag dök eller flög(?). Men det gjorde jag inte och när jag frågade vad jag skulle göra åt det sade hon åt mig att jag skulle hålla för näsan och blåsa för att tryckutjämna(?!).

DÅ slog det mig att man ca ett år tidigare gjort mätningar på mitt kontor med anledning av att ventilationen i huset (kommunalt) var då dålig och att mitt rum var sämst. Det var ett större utsug än insug vilket gjorde att jag satt som i en tryckkabin hela dagarna.
Efter det öppnade jag alltid ett fönster (och satt med ytterkläder inomhus) men lyckades jag efter en del möda få dom att stänga av ventilationen i huset (med argumentet att om man har en bil i trädgården som inte rulla låter man den ju inte stå där på tomgång bara för att den finns). När ventilationen stängdes av försvann mina besvär inom bara någon vecka och då hade jag dragits med lock och pip under flera år. Det var riktigt illa när jag skrev det här blogginlägget.

Stort tack för din kommentar som hjälpt mig att förstå tinnitus bättre!

Frid Kokospelle