tisdag 27 oktober 2009

Egen tideräkning

Varför ställer vi tillbaka klockan på hösten så att kvällarna blir ÄNDÅ mörkare. Här måste man väl ändå ha gjort ett tankefel.
Det vore väl bättre att istället flytta fram den en timme till när kvällarna blir mörkare och mörkare? För att fortsätta att få lite ljust efter jobbet.

Ett år struntade jag i att ställa tillbaka min egen klocka och försökte att åtminstone fortsätta med det vi kallar för sommartid rent privat hela året, fast det blev minst sagt lite trassligt och jag virrade till det emellanåt när jag fick frågan om vad klockan var och jag kom emellanåt för tidigt till vissa möten och träffar.
Min mormor hade en alldeles egen sommartid året runt i Lappland när det förra seklet var ungt. Då var det bara när hon skulle träffa prästen eller skolläraren som hon fick tänka till och gå på det vi kallar för "normal"-tid(?) annars hade hon en alldeles egen tid.

1 kommentar:

Malin sa...

Du den där tideräkningen är rena rama skämtet...helt meningslöst påfund...Vet inte vilket år som det infördes men jag var fascinerad o satt vaken för att jag ville lyssna på ur fröken ur lät när hon "bytte tiden"...satt i vår hall minns jag o min kära pappa kom farandes o undrade vad hans dotter höll på med mitt i natten..."vakar in den nya tiden..." eller nått kan jag tänka mig att jag svarade...Ett år vred vi alla klockorna åt "fel" håll o kom iväg helt galen tid...
Är det inte vintertiden som är den ursprungliga tiden...så egentligen är det rätt nu...hm...
Läste ditt förra inlägg och det låter så himla gott att "stänga av" allt för något dygn...bara andas frisk luft och "bara vara"...matsedeln lät inte helt fel den heller...

Kramen från Malin