tisdag 22 september 2009

Tantvarning eller Blomman som vägrade ge upp

Nu är det tantvarning á la Allers veckotidning på allvar. Men det skiter jag i.

Jag lägger upp bilden på min Saint Paula iallafall för denna blomma är ett unikum.

Från början bestod den av fyra stycken rosetter och har i princip blommat sedan jag köpte den - det är säkert snart 10 år sedan? Jag vet inte varför jag köpte den, eftersom jag inte ens gillar Saint Paulor men det var väl nåt extrapris? Jag kan ha satt om den nån enstaka gång under denna tid men det är osäkert.

Denna lilla krukväxt har blommat så gott som oavbrutet sedan jag köpte den men....


Förra sommaren blommade den värre än vanligt. Jag har aldrig sett dess like ens i de finaste blomsteraffärer.
Efter den orgien kroknade den faktiskt och två och en halv rosetter gav upp. Den såg riktigt risig ut och jag tänkte att nu är slutet nära.
Den fick flytta upp till övervåningen på nåder och där är det inte nån lek att vara krukväxt vill jag lova. På övervåningen råder det undantagstillstånd .

Men ta mej tusan om den inte drog igång och blommade igen och på den enda överlevade rosetten (det sitter kvar en till halvvissnad i krukan ) så blommar den igen med massor av djuplila blommor.

Den vägrar att ge upp! Jag ska revidera min inställning till Saint Paula. Vilken fighter!

Inga kommentarer: