måndag 18 oktober 2010

Slow down, you move to fast

”Varför har alla så bråttom? Är det döden dom längtar efter?” så citerades en av "De ovanliga" i boken av Åke Moberg.

Ja varför har jag egentligen så bråttom. Jag går fort, talar fort, skriver fort och gör det mesta i en fart så det bara syns med höghastighetskamera. Är vi födda med en viss rytm? Måste jag ha den till jag dör eller kan jag ändra på den?

Ska verkligen anstränga mig för att börja gå sakta och långsamt (jag kan inte göra allt på en gång för då blir det ju liksom dubbelfel) Enda gången jag får gå fort från och med nu är om jag har en tid att passa och är uttalat sen eller är utrustad med stavar och träningsskor.

Så om jag kommer klivande med sjumilasteg utefter trottaren, rusande i någon trapp eller hastande i en korridor så fråga gärna om jag har en tid att passa...
Jag ska ärligt försöka kolla om det går att ställa om taktpinnen innan jag dör.



"Slow down, you move too fast
You gotta make the morning last
Just kickin' down the cobblestones
Lookin' for fun and
Feelin' groovy

Hello lampost
Whatcha knowin?
I've come to watch your flowers growin'
Ain'tcha got no rhymes for me?
Doo Bee Doo Doo,
Feelin' groovy

Got no deeds to do
No promises to keep
I'm dappled and drowsy and ready to sleep
Let the morningtime drop all its petals on me...
Life, I love you,
All is groovy"

Simon & Garfunkel

4 kommentarer:

Ylva sa...

Bra tanke, och bra låt.
Är det så att vi vill hinna göra så mycket innan vi dör så vi inte hinner med att njuta av det vi faktiskt gör, eller är vi medryckta i något slags tidstempo.
Har du hört signaturmelodin till Naturmorgon på lördagsmornarna, för några år sedan började de spela den i ett snabbare tempo!

Kokospelle sa...

Ja visst är det en bra tanke. Jag tror att en del sitter i generna men om man då som jag har stressgener så rycks man lättare med i tempot. Jag läste en reklam om sängar för en tid sedan och då lockades de tilltänkta kunderna med budskapet att om de köpte dessa sängar skulle de lägga sig och "sova fortare" och jag kände genast att
-Herregud inte nog med att jag flår som en skållad ekorre på dagarna ska jag nu inte heller få sova i lugn och ro.

Tankevågor sa...

Tänkvärt helt klart!

Min äldsta son sa en gång till mig...Mamma du skulle behöva gå på Tai Chi och lära dig röra dig långsamt.
...men det gjorde jag inte, men jag började faktiskt tänka i de banorna. Att inte alltid ha ett tempo som såg ut som jag for genom livet i expressfart.

Den bästa effekten i den vägen blev det när vårt lilla barnbarn kom för två år sen.
Att vara med henne ger ett helt annat tempo. :-)
Lycka till och tack för låten den är så bra!

// Lisbeth

Kokospelle sa...

När du säger Tai Chi så har jag alltid haft hemskt svårt för det när jag tänker efter. Yoga har funkat hyggligt och meditation fixar jag också men Tai Chi har jag testat och jag tyckte det var urtrist så det är förmodligen det jag behöver göra... Suck!
I övrigt går hyggligt med övningen, visst rusar jag iväg emellanåt men jag kommer ändå på mig efter en stund....Do be doo doo feelin Groovy da bi da da...