söndag 31 oktober 2010

Mörkertid, egen tid och klocktid

I år gör jag det igen. Jag har faktiskt ingen lust med vintertid så jag struntar helt enkelt i att ställa om klockan. Min mobil tillåter tack och lov två tider så jag kan ha en egen tid med analog visning och så världstiden digitalt uppe i ena hörnet ifall jag behöver passa något eller bestämmer träff. På så vis kan jag anpassa mig till det världsliga när jag behöver men annars kan jag gå efter min egen tid. Eftersom jag samåker får jag dock ställa in mig på att börja halv nio på jobbet och sluta lite senare vilket är lite segt men det får gå. I gengäld får jag liksom sovmorgon varenda dag.

4 kommentarer:

Ylva sa...

Men det är inte vintertid! Det är normaltid, eller nästan riktig tid, alltså att solen står högst på himlen vid 12-tiden. Det är den s.k. sommartiden som är ett vansinnigt byråkratiskt påfund bara för att se hur lätt det är att få fåren att hoppa :-(

Kokospelle sa...

Att solen står högst på himlen kl 12 vid det vi kallar "normaltid" är en myt. Central European Time sträcker sig från östra Frankrike till västra Polen.
Solen står bara högst kl 12 på himlen nånstans bortanför Kopparberg från oss sett vid (GMT+1)Central European Time vintertid (så det är bara rena turen att just vi befinner oss nära punkten men exakt är det INTE och i Bergen i Norge till exempel som har samma "normaltid" som oss står definitivt INTE solen högst kl. 12 och definitivt INTE heller i Brest i östra Frankrike som också har Central European Time och inte heller i Bialystok i Västra Polen (också CET) ..Det är för att det ska bli mer "rättvist" vi hoppar fram och tillbaka.

http://en.wikipedia.org/wiki/Greenwich_Mean_Time

Jag gör alltså som min gamla mormor behåller min egen tid. Min mormor Jenny var skogsmänniska sade man och hon var i botten skogsame så det stämde väl. Hon hade det vi benämner som "sommartid" året om redan på 40-talet i Lappland. Det passade henne bättre tyckte hon och tro mig.... Hon var fjärran från byråkrater - boende utan el och rinnande vatten med lite fjällkor och 12 barn i Pauträsk, nuvarande Storumans kommun i inre Lappland. Det var bara när hon skulle träffa prästen eller skolläraren som hon fick gå på "Central European Time" och tänka till. Skogsfolk och bönder har alltid haft egen tid ;-)

Ylva sa...

Jo, jag sa "nästan" riktig tid, det är i alla fall betydligt närmare än den ännu mer byråkratiska sommartiden. Jag är pragmatiskt lagd och kan ta att man mixtrar lite för att det ska bli mer praktiskt och alla ska kunna lyssna på kvart-i-fem-ekot samtidigt. Men jag kan aldrig acceptera att hjärndöda politiker plötsligt bestämmer att nu är klockan sju när den var åtta i går och vice versa.
Din mormor gjorde så klart helt rätt, alla borde i möjligaste mån få ha sin egen rytm och själv är jag tämligen oberoende av klockan.
Sommartid är likt förbannat ett otyg. Har du tänkt på hur många arbetstimmar som går åt för att ställa om klockor? Om alla får lägga 10 min och det är nog en underdrift med alla mobiler arbets-, vägg- och väckarklockor man har (jo jag vet att mycket är förprogrammerat, det har gått åt tid till det också) så lägger vi 1500000 timmar bara i Sverige.
Till ingen nytta alls.
Lycka till med dina dubbla tider, själv vägrade jag ställa om min klocka de första fem-sex åren, det var jobbigt ibland :-)

Malin sa...

Detta var något att överväga för egen del...tiden är ett påfund av människan och detta att vi ska gå "man ur huse" o vrida om våra ur känns helt befängt - jag vill inte o ser ingen nytta me´t.
När vi började med sommartid så var jag inte gammal...minns att jag satt i vår hall o "vakade in" tiden genom att lyssna på "fröken ur" i telefonen mitt i natten...

Kramar från Malin