tisdag 12 oktober 2010

Den blinda fläcken

På tidningssidor och Facebook och i många andra sidor på nätet förekommer reklam i höger eller oftast vänster spalt. Ser ni den? Jag gör sällan det.
Jag har kommit på att jag har en blind fläck precis där reklamen ligger. Jag ser den nästan aldrig om jag inte medvetet och avsiktlig stirrar rakt på den - jag ser den inte ens när den blippar, bloppar och blinkar. Jag kopplar liksom bort den helt och håller. Fast ibland kommer jag på att det trots allt den som i viss mån finasierar till exempel tidningar på nätet så ibland anstränger jag mig för att stirra rakt på den och titta efter vad som faktiskt står där och ibland stödklickar jag rentav på någon annons som inte blinkar alltför illa. Fast jag handlar aldrig.
Det är för det mesta ganska behändigt att ha en där sån blind fläck. Reklam är trots allt ett sätt att få folk att tro att de behöver något som de absolut inte har någon som helst användning för.

Inga kommentarer: