söndag 23 mars 2008

Valfrihet

Om jag stod på den politiska arenan skulle jag hävda att vi inte har något val. Vi är födda in i ett kön, i en klass och i ett socialt sammanhang. Vi är en produkt av vår miljö och kontext. Den som är född i ett välbärgat borgarhem med akademiskt utbildade föräldrar får mycket svårt att få gehör för sitt val att hoppa av gymnasiet, samla sopor och bo i kollektiv. Den personen är vanligtvis inte ens medveten om att alternativet existerar.
Livet är utstakat och förutsägbart precis som för arbetartjejen i bruksorten med både mamma, pappa och hela släkten i fabriken. Hon skulle få det mycket svårt att motivera en halv miljon i studieskulder för valet att bli jurist och kanske räcker inte betygen till att komma in för jobb har hon ju redan i fabriken så skolan blev aldrig prioriterad.

Mammas lilla flicka blir mycket sällan proffsboxare och hockeypappans grabb väljer inte balett på fritt valt arbete i skolan detta så sant som amen i kyrkan. Om min pappa misshandlade min mamma är risken stor att jag väljer en liknande relation som vuxen antingen som offer eller förövare. Barn till alkoholister är mer benägna till alkoholism än barn till nykterister.
För att kunna välja måste jag bli Medveten om att jag har ett val!

För på det personliga planet däremot hävdar jag bestämt att valen är våra egna. Från vilka bananer jag köper i snabbköpet. Giftiga, orättvisa chiquita bananer kontra rättvisemärkta krav bananer.
Till valet att prioritera vår tid, vårt engagemang eller brist på detsamma, vår livstil, vad vi lägger våra pengar på, den yta/fasad vi presenterar för vår omvärld och så vidare. Det är förvisso inte alltid några lätta val utan tvärtemot kan valet att lämna en destruktiv relation, att vägra cellgiftsbehandling vid cancer eller att bli balettdansör kontra boxare vara fruktansvärt svåra och få konsekvenser som knappt går att överblicka. Familjer kan splittras, jag dör av sjukdomar, bli fruktansvärt ensam och ångesten kan bli i det närmaste övermäktig. Trots detta är valet mitt och jag äger mitt liv.
På det andliga planet sen är jag till och med beredd att gå så långt att jag hävdar att vi väljer vad vi ska "drabbas" av. Att vi på ett högre plan valde att få cancer, bli handikappad eller bli misshandlad i en relation. Vi väljer det liv som ger oss det vi behöver, vi väljer föräldrar, kön, klass och socialt sammanhang.

Vår själ, vårt högre jag och vår ande väljer ett liv där vi får träna på det vi behöver lära oss.
Jag får cancer för att lära mig vad som är viktigt i livet, jag blir handikappad för att jag ska lära mig att ta emot hjälp och jag blir misshandlad i en relation för att jag ska lära mig att säga ifrån och värdera mig själv. Det enda som händer om jag har svårt att lära mig min läxa är att jag får göra om den tills jag lärt mig det jag ska. På det andliga planet finns det inga felaktiga val fast vägen kan naturligtvis bli onödigt lång om jag fortsätter att välja saker som inte fungerar på det personliga planet.
För att se mitt ett andliga val måste jag förutom att bli medveten även bli upplyst.

Rekommenderad läsning:
Om personliga val i förhållande till vår ursprungfamilj:
-Kvinnors Vrede
-Kvinnors nära relationer
Kolla på biblioteket verkar vara slut för försäljning åtminstone på svenska(?)
Om personliga val och livstil:

Om andliga val:
Caroline Myss t.ex Andens Anatomi

Inga kommentarer: