torsdag 20 mars 2008

Rent hus

Rent Hus heter ett TV-program på TV4 och jag såg faktiskt fram emot programmet när jag såg att det skulle bli av. Jag trodde helt felaktigt att det skulle bli ett program framförallt om vikten av att rensa ut och få ordning i sitt liv och sitt hem. Att det skulle vara ett inspirerande program med konkreta råd, om feng shui och vikten av ett hem i balans även för oss medelmåttiga skräpnissar. Mer om den energi vi lägger i våra ägodelar och i våra saker och mer om energi som stagnerar när det blir alltför stökigt, lortigt och rörigt.

Men så blev det inte. Det blev bara äckel och ett utlämnande av människor som till och med resulterat i att en kvinna fick sparken ifrån sitt jobb. Ett överdrivet fokuserande på det extrema äcklet vilket gör det svårt att identifiera sig med deltagarna. Jag hade hoppats att det skulle vara en god balans mellan rengöring och terapi mellan utrensning och omstart, men i Rent Hus är det mest desinfektionsmedel och baciller.
Människor får här sina sopor sorterade, sina baciller borttorkade och sina saker bortslängda men det handlar ingenting om bakomliggande orsaker till att det blev så här.

Jag tycker synd om mannen som kastade bort 2 ,6 ton(!) saker på extremt kort tid och i princip blev lämnad i sin förvisso välskurade men ack så tomma lägenhet. Jag kunde riktig känna genom rutan vad dåligt han mådde och efter vad jag såg fick han ingen hjälp med att fylla tomrummet efter alla 2,6 ton saker. Tänk all energi som han bundit upp i de där sakerna? Risken finns att den energin är kvar - nu i containern istället för i lägenheten.
Lite psykoterapi i samband med utrensningen hade som jag ser det varit på sin plats och gett större djup och värde till programmet. Det borde vara större krav på programledarna att kunna stötta och hjälpa människorna i programmet istället för att snaska i snusket. Hantera en sprayflaska Muscle rengöringsmedel är ingen större konst.
Det finns med största sannolikhet en djupare orsak till att man väljer att samla på sig så mycket bagage och jag hade önskat att man inte utelämnat de aspekterna. Det är för mycket ”quick fix” i Rent Hus och man missade på så sätt chansen att göra något riktigt bra.

Istället för rent hus rekommenderar jag istället ”Rensa i röran med Feng Shui” av Karen Kingston. Läs den istället. Med på årets bokrea.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137116444

Inga kommentarer: