lördag 24 april 2010

Recepttajm

Nu var det allt bra länge sen jag skrev om mitt egentliga favoritämne bortsett från utelivet. MAT!
Jag har ju för vana att regga alla bra receptgrejer jag kommer på här i bloggen för att ha det kvar då jag är så glömsk.

Nu har jag världens bästa basrecept på kycklingbröst som bara måste sparas. Grunden är kycklingfile. Jag tar så många jag tror mig kunna äta upp eller som jag tror mina gäster äter upp plus några till.

Kycklingfilén strimlas i ca 1 cm stora strimlor och läggs i marinad. En marinad som kan anpassas till det stuk jag tänkt mig på middagen.

T.ex.

Till tortilla:
Olja
chilipulver
spiskummin
krossad vitlök
salt
peppar

Till pasta a la Italien:
Olivolja
Citron
Basilika
Svartpeppar
Salt

...och så vidare efter eget huvud. Men här kommer några oprövade idéer

Indiskt: Olja, GaramMasala, Tandorikrydda, gurkmeja, nejlikor, kummin, salt peppar etc.
Marocko: Mammas krydda (spiskummin, koriander, chili, paprika m.m.), vitlök och olja
Thai: citrongräs, fishsauce, färsk koriander, räkpasta, grön eller röd currypasta etc
Japanskt: Kikkomansoja, risvinäger eller varför inte nån färdig Teriyaki sås
Kinesiskt: Hoisinsås salt och peppar.
USA: Barbequesås i mängder

Kycklingen får dra i marinaden någon timme och sedan häller man över hela klafset i en ugnsäker form och sprider ut kycklingen. Sätt ugnen på ca 200 grader med grill. Låt kycklingen stå inne ca 15-20 minuter och servera med passande tillbehör. Enkelt och lätt att variera.

Jag tog den italienska varianten ikväll och serverade med pasta, färsk basilika och parmesan. Det var jättegott, så gott så det var slut innan jag kom på att jag borde tagit en bild.