onsdag 6 januari 2010

Störig TV-reklam

Ibland undrar jag hur vissa reklammakare som gör tv-reklam tänker.

Det finns reklam som är så urbota dålig att jag köper vad som helst nästan - bara inte deras märke eller i viss butik.
Jag skulle till exempel hellre vara utan vitvaror än att handla en endaste pryl på Elon. Jag kan inte tänka mig att handla på ett företag som talar till sina tilltänkta kunder som om de var gravt förståndshandikappade.
Jag skulle aldrig spara pension i SPP efter att ha sett en tjatgubbe (Samuel Fröler) vandra omkring på en grusväg och surra om att pension är absolut och inte relativ. Det är förresten direkt felaktigt det han svamlar om för det är klart som fan att pensionen är relativ, den är direkt relaterad till hur mycket utgifter jag har.
Jag kommer aldrig att ta bort en fläck med Vanish och jag kommer aldrig i livet att köpa SilitBang.
Samtliga rynkkrämer och dambindor går bort.

Jag skulle däremot kunna tänka mig att köpa Ibumetin istället för Ipren och spara pensionspengarna i KPA pension.

ICA reklamen är genialisk i sitt slag även om jag aldrig ser varorna pch priserna de visar. Undrar om de tänker på det att budskapet går bort? Jag handlar på ICA av den enda anledningen att det är en av två affärer som finns här i obygden.

Fast för det mesta stänger jag av ljudet när reklamen kommer eller zappar över till en annan kanal. Om vi slapp all reklam som dimper ned i brevlådan och visas i TV skulle vi enligt uppgift kunna jobba två månader mindre om året. Det är vad all reklam kostar och om man sen lägger till den tid som det tar att läsa den och titta på den så får man nog en vecka till? Det vore bättre att vara ledig....

1 kommentar:

Malin sa...

Jag sitter här med ett fånigt flin och läser det du skrivit...Vi hade just denna diskussion här hemma för någon kväll sedan när Fröler precis hade dykt upp i rutan...senare kom det sämsta på länge..."provivas" reklam snutt...
Jag blir rastlös av att sitta där o vänta på att programmet ska fortsätta och vi är lyckliga när det är något bra på 1:an eller 2:an som vi kan se från början till slut...
Klart intressant räkning om reklamen kontrat mot vår arbetstid...
Det var då himskans vad kallt ni har det...här landade vi på -19 i går morse och det var illa nog...näsan liksom frös ihop när jag kom ut...Det var bara att dra ner mössan över ögonbrynen och få upp halsduken så högt att jag fortfarande kunde se var jag satte fötterna...de har kört med väghyvel på vår gata och resultatet har blivit "glansis" fläckvis och därmed rätt riskabelt att hasa fram...
Men vad gör man...biter ihop och tänker på hur man hade det på 40-talet (mina föräldrar drog alltid upp detta när jag klagade på kylan)...

Kramar från Malin