lördag 30 januari 2010

De döda minkarna

Jag fick för ett par år sedan en minkpäls från 70-talet av min svärmor. Det var verkligen med blandade känslor jag tog emot den. Vad skulle jag göra med det här dilemmat? En päls av "odlad" mink....

Min svärmor suckade och sade att om det hade varit idag skulle hon aldrig i livet ha köpt en päls av odlade minkar men ingen tänkte så på 70-talet. Hon tyckte nu att det var synd att den hängde där till ingen nytta. För gjort var gjort och köpt var köpt och nu kunde hon inte längre använda pälsen själv för att den hade "krympt" ;-) med åren.
Jag tog emot den och låter den inte "bara hänga där" utan använder denna minkpäls med vördnad och respekt när kylan kryper under 15 strecket. Det känns trots allt som det bästa sättet att hedra dessa sedan länge döda minkar på. Att de iallafall inte ska ha dött förgäves. Snittet är aningen omodernt men jag är ju inte precis nåt modefreak men de fula knapparna sprätte jag bort.

Varje gång jag tar på mig pälsen sänder jag dessa minkar en tanke och tackar dom för att jag får använda deras skinn att värma mig med. Jag ska vid ett lämpligt tillfälle göra en liten ritual för att hedra de små djuren som fick sätta livet till för jag kan ju inte gärna ha en begravning för några skinnbitar?
bild från fotoakuten.se

2 kommentarer:

Malin sa...

Aj då...jag har ärvt en "råttpäls"....Bisam eller vad det nu heter..."Fy vad hemsk" sa ena dottern när jag fick på mig den...jag har hittills inte använt den och är tveksam till vad jag tycker om den...hm...Har samma tanke som du att det stackars djuren har redan fått sätta livet till och går inte att få levande...
Kanske jag skulle ta på mig den trots allt för varm är den...jag ser ändå ut som en "hemul" med alla kläder...
Tänk om man blir nedslagen av nån djuraktivist...fast de som äter varmkorv bör ligga värre till...
Detta tål att funderar på...

Kram från Malin

Kokospelle sa...

Ja hänger de bara i garderoben har de också dött förgäves... på med den i kylan!

Jag har också tänkt på vad jag ska göra om någon mot förmodan går till attack verbalt eller mer konkret här ute i buskarna (jag tar den inte till stan och shoppar).
Jag känner på mig att jag inte orkar dra mitt filosofiska utlägg då.... Jag kommer alltså att högljutt insistera på att det är en svindyr fuskpäls och säga:
- att det är inte klokt vad framåt det går med nanotekniken....