torsdag 21 januari 2010

När kommer trean?

Nu blir det mycket frågor och absolut inte ett endaste svar.

En sak jag länge undrat över är varför någon tycks att ha plitat ned ett osynligt "The end" i Bibeln och Koranen. Vem bestämde att nu är det klart, nu har Gud talat färdigt, nu blir det inte mer. Och varför fick bara vissa papyrusrullar vara med?
Den kristna bibeln kom åtminstone ut i två delar men när kommer trean? Och när kommer andra delen på Koranen. Varför skulle Gud helt plötsligt vara tyst?
Gud talade av dessa böcker att döma till än den ena och än den andra för ett par, tre tusen år sedan, för att därefter hålla truten i ett och ett halvt millenium? Jag måste säga att jag är skeptisk.

Bibeln och Koranen borde väl vara mer som en såp-opera med ett löfte om fortsättning följer? Jag är helt övertygad om att Gud följer med Sin Tid.

Att han till exempel övergett sådan formuleringar som att "Vill du ha en slav eller slavinna, kan du köpa sådana av folken omkring dig (3.Mos 25)"
och att han mildrat straffet för det vedervärdiga med att en man samlar vedpinnar på en lördag:
"
Mannen skall straffas med döden. Hela menigheten skall stena honom utanför lägret." (4.Mos 15)

Det borde nog ha stått istället i slutet av dessa heliga skrifter: "to be continued...."

"Why'd you choose such a backward time in such a strange land?
If you'd come today you could have reached a whole nation.....
......Don't you get me wrong.

I only want to know "
från "Jesus Christ Superstar"





1 kommentar:

Ylva sa...

Jag tror ju inte att Gud någonsin har yttrat sig men OM han nu gjorde det så har du ju en klockren analys här. Det är ju fullständigt uteslutet att ett sådant pratsamt kontrollfreak skulle "hålla truten i ett och ett halvt millenium" :-)
Jag tycker du ska presentera tanken för de som säger sig ha kontakt med honom, åtminstone Påven borde väl kunna få honom att jobba på del tre.