söndag 17 januari 2010

Januari transport

Plockade ut alla julsakerna häromdagen. Det är alltid med ett visst vemod jag plockar fram dom och med ännu större vemod jag plockar bort dom. Julen kommer alldeles för ofta och när den väl kommer är det alltid för kort. Mycket väsen för tjugo dagar....

Januari har alltid varit lite av en transportsträcka för mig och likadant är det i år möjligen något värre. Går in i minimalismen. Mini med pengar, mini med energi och minimatlust.
Utnyttjar det på bästa sätt och krymper ned det mesta till minsta möjliga. Undviker affärer, undviker stress och undviker mat höll jag på att säga. Nåja, riktigt så illa är det inte. Jag äter fortfarande...
Om jag för ovanlighetens skull gör en tidig avstämning av årets nyårslöften så går meditationslöftet riktigt skapligt. Missar någon dag men i det stora hela får jag till det åtminstone en kort liten stund. Zenlärare Shunru Suzuki Roshi sade snabbt sammanfattat att bara genom att sätta sig i meditationsställning så kommer vi i kontakt med vår egen sanna natur.

Jag har sedan jag köpte skidorna åkt sammanlagt drygt 2,5 mil. Kostnaden för dom är nu nere på 76 kronor per kilometern. Det känns ju ganska bra, ju mer jag åker desto billigare blir det. En stark motivationsfaktor!

1 kommentar:

Malin sa...

Jo visst är det segt...läste att måndagen igår tydligen är den mest deprimerande dagen av alla årets dagar...inga pengar, långt till lön och att då har de flest redan brutit sina "nyårslöften"...För egen del har det gått rätt hyfsat men det står liksom still allting...Sova, äta, jobba och försöka se positivt på tillvaron...beställa lite fröer och drömma om Syrener i blom...Inga löften gjordes vid det ny årets inträde så jag slipper bryta något...Såg i dag att det faktiskt har blivit ljusare på eftermiddagen och jag hörde talgoxen kvittra o locka i morse...så visst blir det bättre.
Fnissar gott åt ditt sätt att räkna på skidorna...precis som jag gör per liter vatten med vår soda streamer som jag i ett infall köpte i höstas...jag slurpar o dricker för ekonomin skull och det blir riktigt gott med Vänervatten...
Ha de gott och det blir bättre...

Kramar från Malin