lördag 29 augusti 2009

Medelålders - med mat på hjärnan

Jag läste någonstans att medelålders är man när man tänker oftare på mat än på sex. Alternativt har kokböcker av Jamie Oliver (även om han går under namnet - den nakne kocken) och Nigella bredvid sängen istället för sexigare litteratur.
Jag konstaterar då krasst och aningen oroat att det innebär i så fall att jag varit medelålders hela livet möjligen med undantag någon gång mellan 14 och 18 då jag inte har riktigt koll på läget.
Mitt sängbord har alltid så länge jag kan minnas varit mer belamrat med böcker om mat än om sex. Fast det ska väl också erkännas att mitt minne är inte alltid det bästa har jag märkt. Jag blir ibland väldigt oroad när andra berättar vad jag har sagt och gjort för länge sedan och konstaterar för mig själv att det är helt bortformaterat ur hjärnan. Det är inte ens medelåldersvarning på det utan snarare senilvarning och graven nästa... 8-/

Fast nyligen läste jag faktiskt Paulo Cohelos bok "Elva minuter" vilket förhoppningsvis gjorde mig åtminstone några år yngre? Rekommenderas för Er som kört fast i kokboksträsket.

Och för Er som har Nicklas Mat som favoritprogram på TV finns det en film som faktiskt kombinerar dessa två ämnen på ett lysande sätt. Laura Esquivels "Like water for Chocolate"?
Eller kanske skulle man låta boken Isabel Allendes "Afodite". ligga framme lite synligare? Handlar också om BÅDE mat och sex - skriven av en dam i sina bästa år.... ;-)

Inga kommentarer: