torsdag 16 juli 2009

Kokospelle och Ambrakatten

Har ni läst om Pettson och katten Findus? Om ni inte har det rekommenderar jag det varmt och nej, det krävs inga barn för att låna böckerna på biblan eller köpa dom i affären.
Fantastiska böcker med underbara bilder för stora som små, om Pettson och hans katt Findus som alltid finns i hans omedelbara närhet.

Jag heter typ Kokospelle och trots att jag gjorde mig av med hönsen för några år sedan har Pettson och Kokospelle vissa likheter.
Kokospelle bor också i en röd stuga, skrotar runt som Pettson i trädgårdslanden, har förvisso hästar istället för höns att sköta om, Kokospelle dricker liksom Pettson en hel del kaffe, grejar och donar med allehanda saker. Men framförallt - Kokospelle har också en katt - katten Ambra.

Katten Ambra - hon grejar med sitt men om man ritade eller fotade en barnbok om Kokospelle och Ambra skulle de också alltid finnas med på samma bild har jag märkt. För där Kokospelle är, där är också Ambra även om vi grejar med vårt. När jag rensar morötter krafsar Ambra upp salladsfröna i andra änden av landet, när jag matar hästarna jagar Ambra mössen i sågspånen, när jag dricker kaffe i köket passar Ambra på att pilla i sig några kattmatspipplor(=torrfoder) och när jag sitter vid datorn leker Ambra med sladdarna . Naturligtvis sover Ambra i sängen och man behöver inte vara det minsta allergisk för att riskera kvävning.

Här i huset finns det två katter till men de går mer sina egna kattvägar och passerar in och ur livet mer kattlikt och sporadiskt. Men inte Ambra. Hon är där Kokospelle är!

1 kommentar:

Malin sa...

Låter som en suverän titel på en barnbok...Här finns tre katter och en hund...En av dessa katter - Sally - stämmer väldigt väl in beskrivningen av dig o Amber...Jag har många gånger misstänkt att hon faktiskt funderar på vad vi ska göra o kollar in mig...ensam är man aldrig...
Fnissar gott år bearnaiseen...tom kokta makaroner går att piffa till med just en sådan burk hemma...Jag har gjort egen sås några få gånger o måste medge att den smäller högst...den ljuva smörsmaken...
Här skiner solen och utelivet kallar...ska angripas snårvindan som kommer mig till mötes lite här o var...

Kram från Malin