fredag 20 juni 2008

Mer sol i sommmar

Midsommar bjuder på traditionsenligt väder och det känns tryggt att vissa saker inte förändras utan är sig likt från år till år. Det förenklar planeringen av midsommarfirandet.

Annars ska jag försöka få mer sol på mig i sommar när chansen ges. Nu kommer en glad nyhet för alla soldyrkare. Mycket sol ger oss bättre nivåer av vitamin D vilket vissa naturligtvis av skolmedicinen kritiserade forskare insisterar att vi många gånger lider brist på här uppe i norr. Barry Groov skriver i en översiktsartikel på sin hemsida "second opinion" att kopplingen mellan solande och hudcancer är överdriven och att sambanden i själv verket är mycket svaga. Det skulle till och med kunna vara på så sätt att det är för att vi har ökat alla solkrämer och andra hudkrämer som innehåller mycket kemikalier skulle kunna vara det verkliga sambandet. Det skulle enligt artikeln till och med kunna vara de articifiella fetterna som margariner och härdade vegetabiliska fetter som riskfaktor för att hudcancer ökat ganska kraftigt de senaste trettio åren. Här tvistar de lärde i som så mycket annat.
Själv är jag ganska blek i grunden men slutade för ca 10 år sedan att använda solskyddsfaktorer av många anledningar varav jag tänker redogöra för några här.
Förutom att jag aldrig egentligen upplevde att det hjälpte speciellt mycket (jag blev bränd i alla fall om jag var för länge i solen) är det skönare i skuggan. Det måste väl ändå vara bättre att sola kortare tid utan solmedel och sedan göra något mer kreativt eller sätta sig i skuggan och läsa? Att sola är ganska trist ärligt talat. Solmedel är dessutom dyrt och kladdigt att hålla på med och inte når man att applicera det på ryggen heller - ett jävla drattel att hålla på med. Och vad är det vi smörjer på oss egentligen för substanser och för kemiska preparat och hur anpassade är vi att ta hand om detta? Det är lätt att gå på de stora företagens propaganda och reklam utan att tänka efter. Solen har vi haft sedan begynnelsen.
Nej, sola naturligt och ät utan kemiska tillsatser och chanserna till ett friskt liv ökar. Läs även Toxiska epistlar en av mina favoritbloggar.

Glad midsommar med eller utan sol!

Inga kommentarer: