onsdag 18 juni 2008

Avstigning

Vanligtvis får människor fästingar när de vistas i högt fuktigt gräs. Fast det gäller inte ägare till fästing-bussar (läs katter) för hussar och mattar till katter får sina fästingar företrädesvis i sängen. Där är det nämligen avstigning.
Av tre fästingar jag har haft i mitt liv har jag fått två i sängen och en i högt gräs.
Inatt vaknade jag av att det var något som killade alldeles förfärligt på ena armen. En fästing upptäckt i tid denna gång, efter att ha viftat bort den från armen spankulerade den glatt vidare över det vita lakanet mot husse. Den som har försökt döda en fästing som inte sugit i sig blod och blivit tjock, vet att det är extremt svårt i dagsljus mitt på dagen och tro mig - bland lakanen mitt i natten är det helt omöjligt att döda dom.
Men jag fick åtminstone ned den här på golvet där den förhoppningvis torkar bort eller så knatar den runt än bland dammtussarna och letar efter en hållplats?

Inga kommentarer: