onsdag 25 juni 2008

Bisvärmar och rosor

Idag har jag sett en bisvärm i ett plommonträd och två bisvärmar i en lönn. Det var raskt marscherat från noll till tre bisvärmar på en kväll. Tidigare har jag bara hört talas om bin som svärmar och bildar stora klasar fast nu har jag sett det på riktigt. En levande boll eller som sagt var tre bi-bollar. Anledningen är att min honungsleverantör har haft lite för mycket på jobbet och inte riktigt hunnit med att ta hand om sina bin i samband med lite ovanligt försommarväder vilket resulterade i att de svärmar som aldrig förr och det var på en promenad förbi hans hus om jag fick se de märkliga insektsbollarna.

Rosor
I min trädgård har jag några gammaldags buskrosor som antagligen funnits här sedan mittan av förra seklet. De är inte speciellt vackra men de doftar betydligt mer än de förädlade sorter som finns att köpa i bruksträdgårdarna. För att bevara lite av fägringen bestämde jag mig för att göra saft på dom. Det blev en rosa och rosig saft med smak av sommar.

Inga kommentarer: