söndag 19 oktober 2008

Meditation och myror

Idag var en indiansommardag. Fantastiskt vackert och efter en skön ridtur tänkte jag att jag skulle gå till sommarhagen vid sjön och meditera på en filt i solen och med det glittrande vattnet nedanför. Men det visade sig att jag var fjärran från buddha där under den prazzlande aspen. När Buddha satt under bodhiträdet är jag helt säker på att han antingen utrustat sig med myrr eller så gick det inte nån myrstig där. För i så fall betvivlar jag på att han blivit upplyst. Han hade bara blivit uppretad....
Om man sitter i mitten av en filt är det konstigt att myrorna som har en hel hästhage ändå väljer filten och går envist stretar mot mitten där jag sitter. De kröp bitvis omkring under tröjan långt uppe på halsen och jag lyckades till och med hitta en av årets sista(?) fästingar vid kragen.
Det blev inte mycket meditation kan jag säga. Som tur var hade jag med en termos kaffe så det fick bli en studie i myror och kaffe istället.

Inga kommentarer: