tisdag 6 november 2007

Ut ur kyrkan för vargens skull

Jag har gått ur kyrkan och denna sfär som genom tiderna totalt förnekat den kvinnliga sidan av Gudomligheten. Det enda jag undrar just nu är varför jag inte gått ur tidigare? Varför jag väntade så länge? Jag är inte döpt i kyrkan och jag är inte konfirmerad men har betalat denna ganska dyra föreningsavgift i alla år. Det som fick mig att få ändan ur vagnen, tummen ur arschlet och fick mig att komma till skott var prästen i Äppelbo.
Prästen i Äppelbo ska enligt uppgift avsky(?) varg och hade inför älgjakten en gudstjänst mot varg i denna annars lilla rara röda by. Det var då som att jag vaknade ur min slummer. Vad är det här för förening? Jag vet förresten fler präster som har älgjaktsgudtjänster även i mitt närområde. Här har vi ett gäng karlar (det är till största delen män) med den lite makabra hobbyn att skjuta djur i Guds natur och för det håller man särskilda gudstjänster! Det är konstigt och jag ifrågasätter starkt om det är kyrkans uppgift.
Jag är inget emot jakt om den sker med respekt för naturen i sin helhet och hänsyn till arternas fortlevnad. Fast älgjakten i dess nuvarande masspsykosliknande form är minsann inget att bli salig inför. Stora grupper i de flesta fall män som drar ut unisont för att avrätta älgar i enlighet med de stora skogsbolagens önskan om mindre betestryck samtidigt som en stark lobby inom samma jägarkår i det närmaste vill utrota flera av våra stora rovdjur. Om gudstjänster mot varg och för älgjakt hör till kyrkans uppgifter vete väl fåglarna om inte djävulen är att föredra?
Om vi till det lägger att det fortfarande finns ett stort motstånd till kvinnliga präster, oroväckande hög andel homofober läs fundamentalister blir valet inte svårt vid en uppspaltning av FÖR och EMOT.
Och så slutligen som pricken över i, tuppen på tornet, bollen i krysset - när min mor dog lovade prästen i församlingen som jag tillhörde att vederbörande skulle höra av sig till min far efter begravningen som hölls. Det har nu gått tretton år(!) och vi har fortfarande inte hört ett endaste ord från densamme eller från kyrkan överhuvudtaget. Det är om möjligt ännu knepigare...

Se gärna pdf-foldern utgiven av Riksföreningen Hänsynsfull Jakt http://home.swipnet.se/~w-167671/rhj/folder06.pdf.

Om att gå ur kyrkan: http://www.uturkyrkan.se/

Kokospelle - en djupt andlig troende människa utan att för den skull vara det minsta religiös

Inga kommentarer: