lördag 29 januari 2011

Undan för Hjärter Drottning!

Här händer det inte mycket märker den som eventuellt tittar in här emellanåt.
Jag har fullt upp med att lära mig att gilla vinter kan jag säga.
Idag skulle jag gå en promenad med hästen men insåg redan på bron här i Hyttan att det var helt fel dag. Jag mötte en liten blågul dundrande sak nästan direkt och den närmade oss när jag befann mig mitt på bron i hög fart.
Eftersom jag åtminstone helt säkert inte befann mig på någon specialsträcka och jag har en häst med mig i grimma finns det i dessa lägen bara en sak att göra.
Samla mod och gå MITT I VÄGEN och mitt på bron! Det kräver bra skor och en beredskap i klass med James Bond för säker kan man aldrig vara men det är det absolut bästa sättet att få bilförare att använda den lilla pedalen de faktiskt har i mitten. Rallyföraren insåg till sist och slutligen att jag inte hade för avsikt att flytta mig så han fick lov att sänka farten och jag klev då åt sidan med värdighet. Jasmine tyckte ändå inte om den även i låg fart bullrande bilen och steppade loss ganska ordentligt så jag bestämde att det var lika bra att gå hem igen. En transportsträcka är inte heller rolig att befinna sig på med en häst i släptåg. Tog då vår lilla träbro längre ned efter älven på tillbakavägen och till min stora glädje fanns där färska spår av ett lodjur som troligen passerat bron inatt. De hade jag inte upptäckt om inte rallybilen kommit. Kan det verkligen finnas en mening med allt?

Den här tekniken att gå mitt i vägen är minst lika effektiv om man sitter på hästen och tycker en bil närmar sig i hög fart. Då kan man dessutom i slutfasen vända ut rumpan på hästen mot mitten av vägen och själv se ut som om man satt på häst för första gången i sitt liv. För även de som inte har den minsta kolla på hästar vet åtminstone en sak, de kan sparkas där bak och de allra flesta är rädd om lacken.....

Inga kommentarer: