onsdag 5 januari 2011

Nirvana som enda alternativ


Jag har mediterat varje dag sedan nyårsaftonen mellan 5 och 30 minuter vilket väl inte säger speciellt mycket. Det har bara gått fem dagar, men man måste ju säga att det är en jävligt bra början.....
Att stänga ned tankarna och vila sinnet är inte alldeles enkelt. Den vänstra hjärnhalvan håller hela tiden på med sitt pladder. Den planerar t.ex. vad jag ska ha till lunch och vad jag ska göra till helgen samt den värderar huruvida det är bra eller dåligt. Den analyserar gårdagen, nattens drömmar eller något annat.
Fördelen med att ändå sätta sig i meditationsställning och göra det ena försöket efter det andra att sluta tänka är ändå att jag blir medveten om vad jag faktiskt går runt och tänker på. Ofta får jag ställa mig frågan:
- Att varför i hela friden tänker jag på detta?
Släpp! Andas in, andas ut.
För så pass har jag kommit att jag kan betrakta mina tankar från ett annat plan. Tankar är något som passerar och medvetande består. Jag kan för det mesta bestämma vad jag ska tänka på. Det finns en väg ut ur pladdret och jag har sett den.
Men ännu är det långt till Nirvana. Och eftersom jag trots att jag inte alla vill - någonstans tror på reinkarnation och eftersom jag inte vill hit igen så är det egentligen det enda alternativet jag har.
Oooooom. ooooooom. oooooom.

1 kommentar:

Malin sa...

Jo tack där satte du den "mitt i prick"...just det där med hjärnhalvan som pladdrar...oavbrutet...Ibland kommer det förvisso ut rätt kul saker som får mig att le en smula...men mest är det en massa strunt...ibland kommer det väldigt kloka tankar...
Det är bökigt innan jag ska sova men då har precis som du skriver lärt mig att styra tankarna rätt hyfsat o kan fokusera på nästan inte nått...
Så du är nog på rätt väg o det är inte alls en dum idé...

Kram från Malin