lördag 13 juni 2009

Perfekt oxfile varje gång

Nu ska jag skriva upp på denna blogg hur man gör en perfekt oxfilé en gång för alla så jag slipper fundera nästa gång. Bara att gå tillbaka i inläggslistan.
Oxfilé gör jag nämligen inte allt för ofta och jag är dessutom behäftad med lite taskigt minne. En gång om året ungefär eftersom det levereras en bit med varje kvarts nötdjur jag köper i kartong varje år. Till saken hör också att jag har en lätt ångest inför denna exklusiva köttbit. En klick köttfärs har man ju råd att drattla bort. Men filé måste bara lyckas!
Idag blev den iallafall helt perfekt. Jag vill ha filén helstekt utan en massa lull-lull så här -kära Kokospelle levererar jag receptet till mig själv och till andra som händelsevis har en maffig oxfilé i skåpet.

Salta och peppra. Inget annat kryddprazzel - köttsmaken skall inte kamofleras.
Bryn filén runt om i smör i het stekpanna ca 4 minuter. Lägg över i ugnsfast form och stick en termometer i mitten . Nu brinner det inte i håret utan den kan faktiskt vila en stund om man har en tid att passa. Ca 20 minuter innan den ska ätas sätts den in i ugnen i ca 200 grader. Sedan gäller det att hålla koll på termometern.
Enligt kokboken skulle den vara röd vid 55 grader men eftersom jag gillar när blodet dryper kring biffar och filéer ryckte jag ut den redan vid 50 grader och lät den vila på en skärbräda i ca 5 minuter. PERFEKT! Inte en grad mer än 50 ska den vara utan hellre 49 i så fall. Då blodar den så att säga ned skärbrädan när man skär upp den men den hinner stanna upp tills den hamnar på tallriken. Sedan är det bara att variera tillbehören och vinet. Gott.

1 kommentar:

stefan backius sa...

vad tyckte friman då? Han verkade nöjd ifs