onsdag 3 juni 2009

Mobilordlistor för skogsmänniskor efterlyses

Varför innehåller inte ordlistor i mobiler enkla ord som relaterar till natur, skog och praktiska saker? Ord jag skriver i mina sms finns nästan aldrig med som ordlistförslag. Ni vet när mobilen "gissar" och hjälper till för att det ska gå snabbare att messa.

T.ex spade, staket, stängsel, stövlar, stig, sadel, höbal, sädesärla, gödsel, vindskydd, sovsäck, kratta, bagge och sånt. Enkla användbara ord som gör att livet funkar och blir bättre. Det blir aldrig träff på sånt fast ordlistan är aktiverad. Däremot hittar den och ger förslag på (jag har testat) börs, börser, börsen( i tre(!) olika böjningsformer) vidare hittar den aktier, ekonomi, ekonomer och till och med dubbelordet ekonomichef. Men hallå Sony Ericsson, hur ofta skriver man ekonomichef i ett sms? Jag skriver hovslagare hundra gånger oftare än jag skriver ekonomichef men hovslagare finns inte med.

Varför inte göra två uppsättningar och sälja en fritidsvariant för oss som tar upp viktiga saker i våra SMS?

bagge - saknas i ordlistan

1 kommentar:

Lilla B sa...

Alldeles rätt!!
Har också alltför ofta stött på att just de orden jag använder till vardags inte finns i mobilens ordlista.