söndag 17 maj 2009

Horseman(sheep)ship

Hästar och får går bra ihop kan man läsa i forum och bloggar, att de ignorerar varandra. Jag hoppas att de har rätt även om jag ställer mig aningen tvekande. Då vi släppte Kokopelli idag sprang han in i fårskocken det första han gjorde så det sprätte iväg lamm åt alla håll. När han märkte att han hade kontroll på de små liven lugnade han ner sig och resten av dagen betedde han sig enligt regelboken och fåren vilar här ut sig efter första chocken.



Om jag någon gång sagt att jag ska göra salami av Kokopelli så tar jag tillbaka det nu. Han har verkligen skärpt till sig de sista åren efter en fullständigt rabiat unghästtid.
Det är lite prazzligt när hästarna ska hem för kvällen för det är (förutom 26 får som helst ska vara kvar i hagen även efter grindpasseringen) två elband och tre spiralgrindar som svi ska trassla igenom och det är dessvärre också ett brett grindhål. Ensam med två hästar i grimma och grimskaft är det inget för amatörer. Det vill till att man har två lydiga hästar som fattar grejen, kan backa på kommando och som har vett att stå still med grimskaft på marken medan jag grejar med grinden och elströmbrytare om man säger så. Pat Parelli släng dig i väggen, nu pratar vi horsemanship eller borde man säga horsemansheep.

Kvällens utpassering var klockren och tur var väl det eftersom vi började med det lättaste. Nyskrämda får fjärran från grinden, blå himmel, insektsfritt OCH vindstilla. Jag kan få ta tillbaka det här också när det varit 15 sekundmeter och åskväder någon kväll. Eller varför inte med miljarder knott? Det kan alltså bli värre så det jag är glad att det åtminstone startade med en toppnotering.

Inga kommentarer: