onsdag 2 januari 2008

Nyårslöften

Nytt år och dags att summera och planera. Jag är en person som ger nyårslöften - gärna flera stycken och i viss mån samma sak år efter år tills jag känner att jag har uppnått målet.
Det fina med nyårslöften är att jag ger dom till mig själv och om det visar sig efter att året är slut att jag inte har hållit ett eller flera av mina löften så har jag ingen att klaga på mer än mig själv. Fast det är väl dumt att klaga på sig själv för jag gjorde så gott jag kunde och sedan ger jag samma löften igen. Nytt år och en tom kalender. (Jag älskar förresten nya almanackor som ingen ännu har skrivit i)
Några saker har uppnåtts genom åren som gått. Jag har t.ex.
-slutat att skynda mig
-jag har slutat att oroa mig (helt kan man väl aldrig klara det löftet men i det stora hela har jag klivit av oros-gunghästen)
- jag har hittat balans.
För mig, för jobb, fritid, sömn, vaka, arbete, nöjen, ensamhet och umgänge. Denna balans tog ett antal år kan jag säga, jag har haft det löftet i flera år nu. Balanskravet lade jag till handlingarna alldeles nyss eftersom jag känner att det är i hamn på något vis. Jag har en bra balans i mitt liv.
Jag har nu ett antal nya löften.
Ett är med från förra året men som inte fick godkänt. Det är att äta bättre och nyttigare mat - här är jag ganska nära men slarvar fortfarande aningen för mycket för att få godkänt. Det handlar om att äta ännu mer grönt och ännu lite enklare till vardags.

Nytt löfte är att jag ska bli lite mer om mig och kring mig när det gäller min fasad som ibland är väl sunkig. Min fasad var väldigt i fokus när jag var runt 20 år och vägrade att gå osminkad till postlådan ens en gång, fast då var insidan fortfarande ett kaos vilket gjorde att jag insåg när jag närmade mig 30 år att jag börjat i fel ände liksom. Vem har inte gjort det?
Idag - när min insida är i balans, relativt lugn och stabil kan jag med en annan tillförsikt manifestera mitt inre i det yttre. Jag vet inte riktig hur det blir när det är klart men det finns i alla fall en idé som jag ska jobba med. Började lite lätt redan inför 2007 då jag som ett nyårslöfte gav att jag skulle handla mer kläder under det kommande året och jag har nog levt upp till en del. Gör dock fortfarande vissa felköp då jag inte är van att handla kläder.
Det kan handla om att inte slarva så mycket med hår och hy och framförallt att bli ännu mer fysisk. Vid snart 44 år är det dags att bestämma sig för vilken väg jag ska ta angående fysisk aktivitet. Jag har en vision om att bli i toppform igen och utan att precis cykla Vättern-runt (tre varv räckte men man vet ju aldrig) ändå bli i samma goda författningen igen.
Jag ska också meditera mer och ägna mig mer åt det andliga under kommande år. Jag ska bli bättre på att fira mina högtider. Solåret med start första februari. Imbolc mittemellan vintersolstånd och vårdagjämning. http://www.healinghappens.com/wheel.htm

Glöm inte att se över dina mål och ambitioner. Undvik löften som innehåller ordet INTE om du vill sluta röka är det bättre att lägga ett löfte som är bejakande t.ex. jag ska ta bättre hand om min hälsa.
Ett nytt år är ett utmärkt tillfälle att gå igenom sina livsmål och januari som följer är en månad som är väl lämpad för att bygga upp motivationen. Det är fortfarande mörkt, den är händelslös i det stora hela (lite baksmällig så där efter alla helger) och eftersom pengarna ofta är slut redan i mitten av månaden finns det utrymme att ägna sig åt sig själv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var nästan som om jag hade skrivit det själv. Mina nyårslöften har mer karaktären av målsättning eller programförklaring. I går var jag och inhandlade rättvisemärkt te och kaffe, trots att jag inte behövde något. De ska stå som en påminnelse, så att jag handlar rättvisemärkt i fortsättningen. Det var alltså mitt första nyårslöfte.

Även jag har också börjat tänka på kläder igen. När man anser att det yttre inte betyder något, är det så lätt att man går över gränsen från livsbejakande asketism till livsförnekande. Jag har upptäckt att jag faktiskt trivs med slips, även om jag är ensam hemma. Korrekt klädsel piggar alltid upp. :-)

I mitt alltför sinuskurviga liv tänkte även jag försöka förbättra konditionen 2008. Lycka till med dina föresatser!

Anonym sa...

Det var nästan som om jag hade skrivit det själv. Mina nyårslöften har mer karaktären av målsättning eller programförklaring. I går var jag och inhandlade rättvisemärkt te och kaffe, trots att jag inte behövde något. De ska stå som en påminnelse, så att jag handlar rättvisemärkt i fortsättningen. Det var alltså mitt första nyårslöfte.

Även jag har också börjat tänka på kläder igen. När man anser att det yttre inte betyder något, är det så lätt att man går över gränsen från livsbejakande asketism till livsförnekande. Jag har upptäckt att jag faktiskt trivs med slips, även om jag är ensam hemma. Korrekt klädsel piggar alltid upp. :-)

I mitt alltför sinuskurviga liv tänkte även jag försöka förbättra konditionen 2008. Lycka till med dina föresatser!