torsdag 29 december 2011

Magi - självspelande händer


Igår hade lillasystern kurs i hur man byter skinn på en Djembetrumma. Ett antal getskinn från Afrika hade införskaffats och vi skred till verket. För ett antal år sedan långt före den här den här bloggens tillkomst spelade jag Djembe i en liten grupp. Rabodaj! Vi var bitvis riktig bra. Höjdpunkten var när vi uppträdde i revyn "Hälleforce" - dels på Folkets Hus härhemmavid och sedan på Södra Teatern på Mosebacke Torg, enda gången Kokospelle stått i strålkastarens sken och hört en publiks jubel hittills. Men man vet aldrig vad framtiden har att erbjuda ?

Efter den turnén blev det lite sporadiskt spelande här hemma tills det bruna skinnet på min Djembetrumman sprack en dag. Den har sedan stått ett par år och mest sugit energi med sitt trasiga skinn. Tills igår då!

Nu är det nytt skinn påsatt och den står nu i den gamla skolan och torkar. När vi ändå bytte skinn jag, lilla systern och en annan av bandets medlemmar passade vi på att spela några gamla rytmer som jag inte trodde att jag mindes. Men händerna visade sig vara så gott som självspelande och Fanzoto, Gesse, Makro, Kuku och många många fler rytmer ljöd i vintermörkret utan att hjärnan var inkopplad.

Bom beti Bompa! Here we go!

Inga kommentarer: