fredag 21 oktober 2011

Hästar som konst


Från det jag var tio år och började rida på ridskola blev jag helt fascinerad av hästar. Det enda jag ville rita var hästar, hästar och åter hästar.
Men det var verkligen inte "fint" att rita hästar. Det betraktades som lite larvigt och det var verkligen inte KONST. Långt därifrån. Man fick inga bra betyg genom att rita hästar vilket är urdumt för det är faktiskt en konst att rita och måla hästar. Försök själv får du se...

Så jag försökte göra omgivningen till lags men fortsatte i smyg med att måla hästar. Ovan är ett alster i torrpastell.

En annan kvinna - Leslie Harrison på andra sidan atlanten gjorde samma erfarenhet i skolan men härdade ut och gav blanka fan i sina lärare. Hon lever idag på sin KONST där hon målar djur naturtroget i främst torrpastell. Helt underbara målningar av hästar men även vargar.
Kolla in Leslies bilder här och besök hennes hemsida: Leslie Harrison Blog

1 kommentar:

Ylva sa...

Hästar har inspirerat till massor med fantastisk konst av vitt skilda slag. Själv gillar jag av någon anledning Franz Marcs kusar.
Google bilder:
http://www.google.se
/search?q=franz+marc&hl=sv&client=firefox-a&hs=Xpe&rls=org.mozilla:sv-SE:official&prmd=imvnso&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=e1KlTrSHOdPQ4QSfybHXBA&ved=0CCkQsAQ&biw=917&bih=502