måndag 29 november 2010

Mars på planeten Mars

Tänkte köpa en påse Snickers häromdagen från företaget Mars men fick syn på den ganska stora texten i ena hörnet att den nu "innehåller mindre mättat fett". Min tanke var genast att:
-Shit, vad innehåller den istället då?
Jag upptäcker då att företaget Mars mosat den full med onyttig solrosolja innehållande omega6 istället. Omega-6 som vi redan har i överskott och som är inflammatoriskt. Vi äter alldeles för mycket Omega-6 i vårt moderna samhälle.

Var har den godis-VD:n varit de senaste 5 åren? På PLANETEN Mars?

Smör och kokosfett är stabila fetter som tål upphettning bra och det finns ingen modern forskning som tyder på att det skulle vara farligt.

Nu har jag i och för sig inga illusioner om att Snickers med allt sitt socker skulle vara "nyttigt" men man behöver ju inte göra det värre än det är....
Jag lade tillbaka Snickers-påsen och svär på att aldrig köpa en Snickers eller nåt annat från det företaget förrens de ändrat receptet.
Här får dom lite lästips för att uppdatera Sina kunskaper om mättat fett och de påstådda riskerna: (för säkerhets skulle mejlade jag dom också)

http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2010/09/29/whos-experter-har-ignorera/index.xml

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

Och om kokosfettets förträfflighet:
http://www.paulun.se/page5504412.aspx

Transfetter däremot vill vi konsumenter inte ha. Läs på! Gör om! Gör rätt!

1 kommentar:

Lilla B sa...

Gör dina egna snickers! Det blir garanterat bra